Eigenlijk verdien ik mijn diploma niet…

door Bas Derks

“Ja, ik heb geen idee waar je toets is gebleven.” Met mijn armen over elkaar kijk ik – met opgetrokken wenkbrauwen – de radeloze docent quasi-woedend aan. “Dat is niet mijn probleem,” antwoord ik. “Ik heb hem gemaakt en ik heb geen zin in een herkansing.” Hij twijfelt, bladert nogmaals door de stapel tentamens en zegt dan: “Oké, dan geef ik je een 7, maar dat blijft wel tussen ons…”

Dit voorval bleef inderdaad tussen ons. Tussen mij en de docent. Net zoals die keer dat ik koffie haalde voor 0,2 hoger op mijn tentamen, zodat ik wel boven de benodigde 6 kwam. Of al die keren dat ik een herkansing maakte die identiek was aan de eerste toets, waar we als klas natuurlijk perfect op inspeelden door na de eerste toets alle vragen (stiekem) mee te nemen of direct op te schrijven. Een voldoende was gegarandeerd. Ik heb zelfs regelmatig een (goed) cijfer gehad voor dingen die ik NOOIT gemaakt heb. En ik ben niet de enige…

Een vriend van mij kreeg tijdens zijn eindgesprek te horen: “Ja, je bent eigenlijk niet diplomawaardig, maar je hebt er zo hard voor gewerkt, dus bij deze.” Een andere bekende kreeg ooit van zijn docent alle antwoorden van een toets doorgestuurd, omdat die dan niet meer ‘zo hoefde te zeuren’. Een vriendin wilde ooit haar minor ongeldig laten verklaren, maar toen kreeg zij van medestudenten te horen dat ze dan al haar studiepunten van dat jaar zou verliezen (= studievertraging) en ook de rest zou ‘naaien’. Natuurlijk zet je zo’n idee dan uit je hoofd en houd je voortaan in je mond. Want ja, het werkt twee kanten op: de docent komt er bekaaid vanaf, maar de studenten ook. Geen onvoldoende, geen herkansing of hallo: JE DIPLOMA.

Ik betaal voor een opleiding, niet voor een cijfer.

Nee, ik verzin dit allemaal geenszins. Mocht ik willen. Deze onwettige matserijtjes waren eerder regel dan uitzondering. Zelfs op de middelbare school kregen meisjes in mijn klas met gemak een hoger cijfer voor Geschiedenis, Economie of Natuurkunde, als ze even aan het bureau van de leraar gingen leuren. Waarschijnlijk herken je deze voorbeelden ook van je (huidige) schoolcarrière, maar is het altijd een publiek geheim gebleven. Net zoals mijn vrienden niet herkenbaar in deze blog terug willen komen, omdat ze bang zijn voor represailles in de vorm van puntenaftrek of een ongeldig diploma. Alles verdwijnt in de doofpot der studiepunten.

Natuurlijk bestaat ook het onderwijs uit mensen, geen robots. Daarom heb ik geen idee of het ligt aan de docenten, die het zichzelf niet te moeilijk willen maken of het juist te druk te hebben om nieuwe tentamens te fabriceren (op mijn voormalige hogeschool moeten docenten herkansingen buiten schooltijd maken) óf aan het schoolsysteem zelf. Het is een samenspel tussen docent en leerling. Veel meer controle zit er niet op. En als de leerling gematst wordt, houdt de leerling zijn of haar mond. Logisch, heb ik ook al die jaren gedaan. Waarom moeilijk doen als je slijmen kan?

Toch had ik achteraf iets meer willen leren dan met hulp van docenten zo eenvoudig mogelijk door mijn studie heen te fietsen. Ik betaalde immers voor een opleiding, niet voor een cijfer. En ja, deze heilige boontjes-‘wijsheid’ zie ik nu pas in. Ik heb ook geen idee wat ik er verder mee moet doen, naast het zo eerlijk mogelijk op te schrijven (wat ik wel belangrijk vind). Daarom ben ik vooral benieuwd naar jouw verhaal, welke ongelofelijke en heimelijke hulp jij hebt gehad tijdens het studeren. En wat je daar nu van vindt.

Eigenlijk verdien ik mijn diploma niet, maar wil hem liever ook niet inleveren

Lees nu: We leerden alles over seks, niets over liefde

Vind je dit leuk en wil je Derks steunen? Koop dan één van de poëzieposters in de Hebshop! Bedankjewel. Liefduhh

Volg Derks op Instagram. Snapchat: ditisderks. Of Spotify. Of doneer.

App 06-57835955 en blijf op de giga-hoogte!

Vind jij ook leuk

75 comments

Yorick Bernhart november 16, 2017 - 6:44 am

Jasper Potkamp Tony Gruntjes Casper Koopman

Reply
Claire Prudon november 15, 2017 - 10:04 pm

Lynn Chava Savenna Sabine ben even profielwerkstuk maken

Reply
Jaco Hollaar november 15, 2017 - 8:50 pm

Levi van der Tweel Rohan Docters van Leeuwen

Reply
Annemijn Mennink november 15, 2017 - 4:56 am

Nienke de Jong te herkenbaar

Reply
Linda Bolderman november 14, 2017 - 10:38 pm

Ik ben van SPH naar de PABO overgestapt na jaar 2. Het gekke was dat ik gewoon nog cijfers (voor jaar 3) ingevoerd kreeg voor SPH terwijl ik gestopt was!! Had rond de 30 studiepunten zonder ook maar iets te doen…

Reply
Willemijn Odding november 14, 2017 - 7:31 pm

Hanna Boer Nathalie van Heusden Dat hadden we moeten doen, zeggen dat we één of andere toets écht ingeleverd hadden!! Heb ik niet eens aan gedacht…

Reply
Leony van Kooten november 14, 2017 - 7:01 am

Anna Seekles ging dat op de CHE naar zo makkelijk, dan had je nu een diploma

Reply
Anna Seekles november 14, 2017 - 5:07 pm

Eerlijkheid duurt t langst 😀

Reply
Anne-Lin Peters november 13, 2017 - 8:39 pm

Sanne Maas heerlijk om te lezen

Reply
Anne-Lin Peters november 13, 2017 - 8:39 pm

Koffie halen voor 0.2 omhoog is vanaf nu legal

Reply
Sanne Maas november 13, 2017 - 8:41 pm

hahaha anne ziet mogelijkheden

Reply
Anne-Lin Peters november 13, 2017 - 9:08 pm

Zeer zeker

Reply
Marie-Lisa Baan november 13, 2017 - 7:18 pm

Heidi van den Adel achja. Meesters

Reply
Nel Bak november 13, 2017 - 3:18 pm

O, o, o, ik stam uit een generatie dat dit echt niet gebeurde (het jaar kruik dus). Vertel… hoe komt het dan toch dan men vaak (eigen wil ik in dit geval niet zeggen) wijze jeugd op hoge functies plaatst en de oude garde hiervoor vaak als incompetent betiteld? Wij hebben tenslotte wel de wijsheid ‘eigen gemaakt’.

Reply
Ellen Prins november 13, 2017 - 11:15 am

Jet van der Lubbe wat doen wij verkeerd

Reply
Jet van der Lubbe november 13, 2017 - 11:20 am

Wat doe ik verkeerd met half jaar studievertraging voor het schrijven van een “a” ipv een “e” en 8x dezelfde toets moeten maken 😂

Reply
Ellen Prins november 13, 2017 - 11:22 am

😂😂😂😂

Reply
Jet van der Lubbe november 13, 2017 - 11:24 am

De gedachte om geld te lenen bij DUO op mn diploma te kopen heeft zich zelfs al voort gedaan

Reply
Ellen Prins november 13, 2017 - 11:24 am

Weet je waar ik zin in heb?

Reply
Ellen Prins november 13, 2017 - 11:24 am

Reply
Jet van der Lubbe november 13, 2017 - 11:29 am

😂😂😂😂

Reply
Jet van der Lubbe november 13, 2017 - 11:29 am

One way ticket to a DUO care free life!

Reply
Jet van der Lubbe november 13, 2017 - 11:31 am

Reply
Ellen Prins november 13, 2017 - 11:33 am

Reply
Annet Houwen november 13, 2017 - 10:09 am

Nog nooit meegemaakt

Reply
Janny Janssen-Mellema november 13, 2017 - 9:53 am

Ik was nooit goed in (na-)tekenen en heb 1 x in de 2e klas ULO (1968/‘69) een voorbeeld overgetrokken ipv nagetekend en ik kreeg prompt een 8… heeft me toch nooit lekker gezeten…..
Of waren vroeger onze gewetens wat zwaarder belast dan tegenwoordig?

Reply
Stephanie van Lier november 13, 2017 - 8:59 am

Richelle Beerens toets kwijt

Reply
Richelle Beerens november 13, 2017 - 9:24 am

hahahahaha boahh joa “Er is mij nu iets gebeurd, wat mij in 20 jaar les geven nog niet is gebeurd” “O ja mevrouw, wat is dat dan?”, “Ik ben een toets kwijt”, “Nee echt? van wie” “Van jou, maar je had het wel goed gemaakt volgens mij, dus je krijgt een 7.” *toets neet ingeleverd* 😂😂

Reply
Stephanie van Lier november 13, 2017 - 10:27 am

“Ik denk dat ik weet hoe het is gebeurd. Ik heb in de trein die hele stapel toetsen laten vallen.” 😂😂

Reply
Richelle Beerens november 13, 2017 - 11:08 am

hahahahaha aug det nog joa 😂 hoofde allein joa en amen te zigge😂

Reply
Ilse november 13, 2017 - 9:50 am

Met mijn HBO diploma heb ik, voor zover ik me kan herinneren, geen dergelijke voorvallen gehad. Zelfs een examencommissie gesprek omdat ik er met mijn docent niet uit kwam, wat hij toen opeens heel overdreven vond natuurlijk. 😉 Voor mijn vwo cijferlijst ben ik wel een aantal keer gematst, wat voornamelijk kwam doordat mijn vader in die tijd overleed. Maar dat waren ook wel de vakken waarbij je sowieso weet dat je daar later niks mee gaat doen (vreemde talen) en de toetsen die alleen voor je overgang en niet voor je examen golden, dus daar voelt mijn diploma niet minder waardig van. Praktijken zoals jij die hier vertelt heb ik, gelukkig, nooit meegemaakt.

Reply
Jonne Sterk november 13, 2017 - 8:35 am

Annemijn Lisanne Renate

Reply
Annemijn Kruithof november 13, 2017 - 8:42 am

Oeehw

Reply
Lisanne Den Heijer november 13, 2017 - 9:09 am

Haha daar weet ik ook nog wel wat voorbeeldjes van

Reply
Laura Van de Giessen november 13, 2017 - 8:06 am

Permata Renee Laura Ik moet gelijk denken aan computercommunicatie, met die toets die van tevoren uitlekte! 😉

Reply
Permata de Kock november 13, 2017 - 8:10 am

Hahahha jaa, alleen ging dat niet de doofpot in 😂

Reply
Laura Van de Giessen november 13, 2017 - 8:20 am

Haha nee, maar die 10 staat uiteindelijk wel op m’n p-lijst 😏

Reply
Permata de Kock november 13, 2017 - 8:48 am

Echt he 😂😏

Reply
Renee van Putten november 13, 2017 - 12:50 pm

hahaha ojaaa

Reply
Henk van Winkoop november 13, 2017 - 8:04 am

Corné van Veldhuizen

Reply
Karine Leeftink november 13, 2017 - 7:47 am

1x een 10 gehaald op de middelbare school voor een godsdienst-toets, waarbij ik niet eens alle vragen had beantwoord, en als ik dat wel had gedaan dan sowieso niet de juiste antwoorden (want ging over het boeddhisme waar ik als 16jarige niet veel van wist en had maar een kwartier geleerd).
Op de hogeschool 1x een mondeling assessment meer dan verknald maar de acteur (psychologiedocent toevallig) die tegenoger me zat ‘zag dat ik wel nadacht en boven het gesprek stond’. Ik wilde vet graag herkansen maar kreeg toen toch een zes.

Verder zijn dit soort dingen me nooit overkomen. Behalve dat vriendinnen hun shirtje wat naar beneden konden trekken als ze weer bij de decaan van de middelbare school moesten komen vanwege spijbelen. Daar kwam je dan wel af. Heb ik gelukkig nooit hoeven doen want ik regelde mijn gespijbelde uren gewoon met de congierges xD

Reply
Esther van Oosten november 13, 2017 - 6:56 am

Ik deed Gymnasium met een hele zware depressie. Sommige leraren zagen potentie, andere alleen maar ‘aanstellerij’. Ik werd dus aan sommige kanten gematst (hard werken van mij werd dus meestal beloond met 5.5-jes en 6-jes). En een aantal leraren gaf mij graag net onvoldoende.

Later op het Nova ben ik geslaagd, zonder ooit een opdracht in te leveren voor het belangrijkste vak. Maar ze ‘wisten dat ik het kon’, omdat ik verder nooit lager dan een 6 haalde. En ze wilden me graag kwijt geloof ik XD.

Reply
Eveline van Hilten-Rutten november 13, 2017 - 6:33 am

Ik, daarentegen, werd, als leerling, student en later ook docent, gek van al die mensen die om hogere cijfers bedelen en alles doen voor een voldoende behalve echt studeren. Met puppyogen en een onschuldige blik en “ja maar meneer mijn oma was ziek en toen had ik geen tijd meer om te leren”. Het is eerder regel dan uitzondering. En wee je gebeente als je als docent de overschrijvers eruit pikt en de les leest: ze stappen naar een teamleider, die vervolgens bij jou verhaal komt halen waarop je de claims precies gebaseerd hebt. Alsof je ze zonder bewijs beschuldigd zou hebben. Dus ik snap wel dat docenten leren om zelf net zo laks te zijn als hun leerlingen.

Reply
Barbara van Hattem november 13, 2017 - 5:07 am

Ik hoop toch stiekem dat de meeste docenten alleen mensen matsen die potentie hebben om te slagen in het leven. Dat ze daar kijk op hebben.
En zeg nou zelf: potentie hebben is het enige waar je echt wat aan hebt als je na je studie de grote mensenwereld in gaat. Dat, en een papiertje. Je hebt niks aan de leerstof en nutteloze feiten die je jarenlang in je kop gestampt hebt

Reply
Nathan Tax november 12, 2017 - 11:05 pm

Op de middelbare school had ik goede docenten, streng doch rechtvaardig, die er pas een paar tienden bij gaven als je echt je best had gedaan om uit te leggen waarom je antwoord toch echt beter was dan zij hadden gewaardeerd. Vaak kwam er een vergelijking met antwoorden van anderen aan te pas, of de verdediging van een interpretatie o.b.v hoe de stof was behandeld.

Op de universiteit en het conservatorium liep het meer uit elkaar. Daar speelde het belang van afstuderen, voor zowel student als instituut, blijkbaar toch impliciet mee. In elk geval is er geen geformaliseerd belang om een gebrek aan integriteit qua studieresultaten te bestrijden — behalve waar het plagiaat betreft, want dat schaadt natuurlijk de geloofwaardigheid van de hele academische wereld.

In elk geval wordt de tijdsbesteding die officieel bij een studiepunt hoort (28 uur), nauwelijks gehaald. Valt dat niet ook onder de noemer ‘wat je moet doen om te slagen voor je diploma’?

Reply
Marilène Floor november 12, 2017 - 11:00 pm

Hannah De Jong Anne Wil de Mooij mm jammer zulke docenten heb ik nou nooit gehad

Reply
Hannah De Jong november 12, 2017 - 11:41 pm

Was het maar zo’n feest

Reply
Sien Jansen november 12, 2017 - 10:35 pm

Wieb Devilee Dominika Karaszewska Kim Stolzenbach Julia Huigen was school maar zo’n feest

Reply
Sophia Vergunst november 12, 2017 - 10:06 pm

Anne de Bruijn iets met pws?

Reply
Anne de Bruijn november 12, 2017 - 10:22 pm

‘Want ja, het werkt twee kanten op; de docent komt er bekaaid vanaf, maar de studenten ook’ 😏😂😂

Reply
Xander de Jong november 12, 2017 - 10:02 pm

André van den Bos Iets met Frans?;p

Reply
André van den Bos november 12, 2017 - 10:28 pm

XD, en wat dacht je van mijn tussen het bureau en de verwarming gevallen kunstdossier voor ckv (daar lag het twee weken na inleverdata iig 😉 )

Reply
Suzan Graafland Smeets november 12, 2017 - 9:59 pm

Bram, koffie halen, ook een idee

Reply
Jacqueline van Hooren november 12, 2017 - 9:55 pm

Aan het einde van Havo 2 bij het ophalen van de punten te horen krijgen dat je een 4 gemiddeld hebt voor geschiedenis. Na de opmerking: “Ohh, maar dan ga ik niet over…” vroeg de leerkracht: “Wat heb je nodig om over te gaan dan?” Ik: “Een zes.” (Was het eerste wat bij me opkwam) Zijn antwoord: “Meisje, krijg jij van mij een zes.”
En was ik over naar Havo 3

Reply
Marieke Baas november 12, 2017 - 9:44 pm

Annette Peggeman

Reply
Suzanne Van den Berg november 12, 2017 - 9:28 pm

Kimberly Melonie Starrenburg iets met Golev ?

Reply
Nathalie Vastenholt november 12, 2017 - 9:17 pm

Ik lees mee. Ik ben benieuwd waar een ieder mee komt. Ik geloof zeker dat er ‘mats’praktijken zijn en sommige leerlingen voordeel hebben bij leraren. En de grap is, vooral op het hbo of de uni. Iets met tijdsdruk. Er is te weinig tijd. Altijd.

Reply
Yasmina Yas november 12, 2017 - 9:13 pm

Souhayla Kerkri 1ste stukje

Reply
Jennifer Immink november 12, 2017 - 8:44 pm

Nathanaël Immink, toets kwijt… komt bekend voor? En dan van een heel jaar!!

Reply
Joyce Lieverdink november 12, 2017 - 8:42 pm

Vooraan zitten bij een SO Engels.. Dianne Wassink

Reply
Myrthe Schooten november 12, 2017 - 8:33 pm

Gemma Scherpenzeel Inge Wentink Marielle Bik Die 8 voor dat godsdienst verslag wat ik 100 procent zeker weten had ingeleverd.. omdat jullie ook een 8 hadden

Reply
Marielle Bik november 12, 2017 - 10:05 pm

Hahahahah ohhh dat weet ik nog wel ja

Reply
Rosanne Spiekman november 12, 2017 - 8:28 pm

Lyanne de Ruiter jij :p

Reply
Lyanne de Ruiter november 12, 2017 - 9:20 pm

Hahaha wij samen ja, met ons gejatte kunstwerk voor beeldend.

Reply
Rosanne Spiekman november 13, 2017 - 11:57 am

Hahahahaha oh ja

Reply
Talitha Langendam november 12, 2017 - 8:21 pm

Anna Pellikaan wij hebben gebikkeld he

Reply
Joy van Wingaarden november 12, 2017 - 8:12 pm

Ik heb nog nooit hulp gehad, wel 1x dat alle docenten tijdens een vergadering over de overgang naar het 3e jaar vonden dat ik het voordeel van de twijfel verdiende om op te stromen van vmbo kbl naar vmbo tgl, en daar ben ik ze nog steeds heel dankbaar voor om meerdere redenen 🙂

Reply
Bernadette Homan november 12, 2017 - 8:11 pm

Ggggrrrr. In het onderwijs weleens gehoord “Tsjah lesgeven gaat niet zo goed, maar theoretisch zo goed.. en een leuke meid. Dus laten we maar een voldoende geven”. Nekharen overeind, je moet iets wel kúnnen.

Reply
Roos Bloemendal november 12, 2017 - 8:10 pm

Arne Jansen Thomas Den Hoed

Reply
Thomas Den Hoed november 12, 2017 - 8:16 pm

Hahahaha totaal niet herkenbaar alleen af en toe gaven we de leraren wat lekkers hahaha

Reply
Roos Bloemendal november 12, 2017 - 8:19 pm

Tja waarom moeilijk doen als je slijmen kan ?

Reply
Thomas Den Hoed november 12, 2017 - 9:00 pm

Daarom ik heb het papiertje

Reply
Roos Bloemendal november 12, 2017 - 9:07 pm

Precies dat is de weg blijkt

Reply
Arne Jansen november 15, 2017 - 12:52 pm

eh ik weet niet hoor maar ik heb gewoon kei hard geknokt voor elke toets. dag in dag uit lopen blokken

Reply
Roos Bloemendal november 15, 2017 - 6:03 pm

Ik zal hier op fb niet zeggen met hoe veel onvoldoendes jij bent geslaagd 😂

Reply

Laat een comment achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt koeken. Is dat goed? Ja hoor Meer lezen

Privacy & Cookies Policy