“Ja, ik heb geen idee waar je toets is gebleven.” Met mijn armen over elkaar kijk ik – met opgetrokken wenkbrauwen – de radeloze docent quasi-woedend aan. “Dat is niet mijn probleem,” antwoord ik. “Ik heb hem gemaakt en ik heb geen zin in een herkansing.” Hij twijfelt, bladert nogmaals door de stapel tentamens en zegt dan: “Oké, dan geef ik je een 7, maar dat blijft wel tussen ons…”
Dit voorval bleef inderdaad tussen ons. Tussen mij en de docent. Net zoals die keer dat ik koffie haalde voor 0,2 hoger op mijn tentamen, zodat ik wel boven de benodigde 6 kwam. Of al die keren dat ik een herkansing maakte die identiek was aan de eerste toets, waar we als klas natuurlijk perfect op inspeelden door na de eerste toets alle vragen (stiekem) mee te nemen of direct op te schrijven. Een voldoende was gegarandeerd. Ik heb zelfs regelmatig een (goed) cijfer gehad voor dingen die ik NOOIT gemaakt heb. En ik ben niet de enige…
Een vriend van mij kreeg tijdens zijn eindgesprek te horen: “Ja, je bent eigenlijk niet diplomawaardig, maar je hebt er zo hard voor gewerkt, dus bij deze.” Een andere bekende kreeg ooit van zijn docent alle antwoorden van een toets doorgestuurd, omdat die dan niet meer ‘zo hoefde te zeuren’. Een vriendin wilde ooit haar minor ongeldig laten verklaren, maar toen kreeg zij van medestudenten te horen dat ze dan al haar studiepunten van dat jaar zou verliezen (= studievertraging) en ook de rest zou ‘naaien’. Natuurlijk zet je zo’n idee dan uit je hoofd en houd je voortaan in je mond. Want ja, het werkt twee kanten op: de docent komt er bekaaid vanaf, maar de studenten ook. Geen onvoldoende, geen herkansing of hallo: JE DIPLOMA.
Ik betaal voor een opleiding, niet voor een cijfer.
Nee, ik verzin dit allemaal geenszins. Mocht ik willen. Deze onwettige matserijtjes waren eerder regel dan uitzondering. Zelfs op de middelbare school kregen meisjes in mijn klas met gemak een hoger cijfer voor Geschiedenis, Economie of Natuurkunde, als ze even aan het bureau van de leraar gingen leuren. Waarschijnlijk herken je deze voorbeelden ook van je (huidige) schoolcarrière, maar is het altijd een publiek geheim gebleven. Net zoals mijn vrienden niet herkenbaar in deze blog terug willen komen, omdat ze bang zijn voor represailles in de vorm van puntenaftrek of een ongeldig diploma. Alles verdwijnt in de doofpot der studiepunten.
Natuurlijk bestaat ook het onderwijs uit mensen, geen robots. Daarom heb ik geen idee of het ligt aan de docenten, die het zichzelf niet te moeilijk willen maken of het juist te druk te hebben om nieuwe tentamens te fabriceren (op mijn voormalige hogeschool moeten docenten herkansingen buiten schooltijd maken) óf aan het schoolsysteem zelf. Het is een samenspel tussen docent en leerling. Veel meer controle zit er niet op. En als de leerling gematst wordt, houdt de leerling zijn of haar mond. Logisch, heb ik ook al die jaren gedaan. Waarom moeilijk doen als je slijmen kan?
Toch had ik achteraf iets meer willen leren dan met hulp van docenten zo eenvoudig mogelijk door mijn studie heen te fietsen. Ik betaalde immers voor een opleiding, niet voor een cijfer. En ja, deze heilige boontjes-‘wijsheid’ zie ik nu pas in. Ik heb ook geen idee wat ik er verder mee moet doen, naast het zo eerlijk mogelijk op te schrijven (wat ik wel belangrijk vind). Daarom ben ik vooral benieuwd naar jouw verhaal, welke ongelofelijke en heimelijke hulp jij hebt gehad tijdens het studeren. En wat je daar nu van vindt.
Eigenlijk verdien ik mijn diploma niet, maar wil hem liever ook niet inleveren…
Vind je dit leuk en wil je Derks steunen? Koop dan één van de poëzieposters in de Hebshop! Bedankjewel. Liefduhh
Volg Derks op Instagram. Snapchat: ditisderks. Of Spotify. Of doneer.
App 06-57835955 en blijf op de giga-hoogte!
75 comments
Jasper Potkamp Tony Gruntjes Casper Koopman
Lynn Chava Savenna Sabine ben even profielwerkstuk maken
Levi van der Tweel Rohan Docters van Leeuwen
Nienke de Jong te herkenbaar
Ik ben van SPH naar de PABO overgestapt na jaar 2. Het gekke was dat ik gewoon nog cijfers (voor jaar 3) ingevoerd kreeg voor SPH terwijl ik gestopt was!! Had rond de 30 studiepunten zonder ook maar iets te doen…
Hanna Boer Nathalie van Heusden Dat hadden we moeten doen, zeggen dat we één of andere toets écht ingeleverd hadden!! Heb ik niet eens aan gedacht…
Anna Seekles ging dat op de CHE naar zo makkelijk, dan had je nu een diploma
Eerlijkheid duurt t langst 😀
Sanne Maas heerlijk om te lezen
Koffie halen voor 0.2 omhoog is vanaf nu legal
hahaha anne ziet mogelijkheden
Zeer zeker
Heidi van den Adel achja. Meesters
O, o, o, ik stam uit een generatie dat dit echt niet gebeurde (het jaar kruik dus). Vertel… hoe komt het dan toch dan men vaak (eigen wil ik in dit geval niet zeggen) wijze jeugd op hoge functies plaatst en de oude garde hiervoor vaak als incompetent betiteld? Wij hebben tenslotte wel de wijsheid ‘eigen gemaakt’.
Jet van der Lubbe wat doen wij verkeerd
Wat doe ik verkeerd met half jaar studievertraging voor het schrijven van een “a” ipv een “e” en 8x dezelfde toets moeten maken 😂
😂😂😂😂
De gedachte om geld te lenen bij DUO op mn diploma te kopen heeft zich zelfs al voort gedaan
Weet je waar ik zin in heb?
😂😂😂😂
One way ticket to a DUO care free life!
Nog nooit meegemaakt
Ik was nooit goed in (na-)tekenen en heb 1 x in de 2e klas ULO (1968/‘69) een voorbeeld overgetrokken ipv nagetekend en ik kreeg prompt een 8… heeft me toch nooit lekker gezeten…..
Of waren vroeger onze gewetens wat zwaarder belast dan tegenwoordig?
Richelle Beerens toets kwijt
hahahahaha boahh joa “Er is mij nu iets gebeurd, wat mij in 20 jaar les geven nog niet is gebeurd” “O ja mevrouw, wat is dat dan?”, “Ik ben een toets kwijt”, “Nee echt? van wie” “Van jou, maar je had het wel goed gemaakt volgens mij, dus je krijgt een 7.” *toets neet ingeleverd* 😂😂
“Ik denk dat ik weet hoe het is gebeurd. Ik heb in de trein die hele stapel toetsen laten vallen.” 😂😂
hahahahaha aug det nog joa 😂 hoofde allein joa en amen te zigge😂
Met mijn HBO diploma heb ik, voor zover ik me kan herinneren, geen dergelijke voorvallen gehad. Zelfs een examencommissie gesprek omdat ik er met mijn docent niet uit kwam, wat hij toen opeens heel overdreven vond natuurlijk. 😉 Voor mijn vwo cijferlijst ben ik wel een aantal keer gematst, wat voornamelijk kwam doordat mijn vader in die tijd overleed. Maar dat waren ook wel de vakken waarbij je sowieso weet dat je daar later niks mee gaat doen (vreemde talen) en de toetsen die alleen voor je overgang en niet voor je examen golden, dus daar voelt mijn diploma niet minder waardig van. Praktijken zoals jij die hier vertelt heb ik, gelukkig, nooit meegemaakt.
Annemijn Lisanne Renate
Oeehw
Haha daar weet ik ook nog wel wat voorbeeldjes van
Permata Renee Laura Ik moet gelijk denken aan computercommunicatie, met die toets die van tevoren uitlekte! 😉
Hahahha jaa, alleen ging dat niet de doofpot in 😂
Haha nee, maar die 10 staat uiteindelijk wel op m’n p-lijst 😏
Echt he 😂😏
hahaha ojaaa
Corné van Veldhuizen
1x een 10 gehaald op de middelbare school voor een godsdienst-toets, waarbij ik niet eens alle vragen had beantwoord, en als ik dat wel had gedaan dan sowieso niet de juiste antwoorden (want ging over het boeddhisme waar ik als 16jarige niet veel van wist en had maar een kwartier geleerd).
Op de hogeschool 1x een mondeling assessment meer dan verknald maar de acteur (psychologiedocent toevallig) die tegenoger me zat ‘zag dat ik wel nadacht en boven het gesprek stond’. Ik wilde vet graag herkansen maar kreeg toen toch een zes.
Verder zijn dit soort dingen me nooit overkomen. Behalve dat vriendinnen hun shirtje wat naar beneden konden trekken als ze weer bij de decaan van de middelbare school moesten komen vanwege spijbelen. Daar kwam je dan wel af. Heb ik gelukkig nooit hoeven doen want ik regelde mijn gespijbelde uren gewoon met de congierges xD
Ik deed Gymnasium met een hele zware depressie. Sommige leraren zagen potentie, andere alleen maar ‘aanstellerij’. Ik werd dus aan sommige kanten gematst (hard werken van mij werd dus meestal beloond met 5.5-jes en 6-jes). En een aantal leraren gaf mij graag net onvoldoende.
Later op het Nova ben ik geslaagd, zonder ooit een opdracht in te leveren voor het belangrijkste vak. Maar ze ‘wisten dat ik het kon’, omdat ik verder nooit lager dan een 6 haalde. En ze wilden me graag kwijt geloof ik XD.
Ik, daarentegen, werd, als leerling, student en later ook docent, gek van al die mensen die om hogere cijfers bedelen en alles doen voor een voldoende behalve echt studeren. Met puppyogen en een onschuldige blik en “ja maar meneer mijn oma was ziek en toen had ik geen tijd meer om te leren”. Het is eerder regel dan uitzondering. En wee je gebeente als je als docent de overschrijvers eruit pikt en de les leest: ze stappen naar een teamleider, die vervolgens bij jou verhaal komt halen waarop je de claims precies gebaseerd hebt. Alsof je ze zonder bewijs beschuldigd zou hebben. Dus ik snap wel dat docenten leren om zelf net zo laks te zijn als hun leerlingen.
Ik hoop toch stiekem dat de meeste docenten alleen mensen matsen die potentie hebben om te slagen in het leven. Dat ze daar kijk op hebben.
En zeg nou zelf: potentie hebben is het enige waar je echt wat aan hebt als je na je studie de grote mensenwereld in gaat. Dat, en een papiertje. Je hebt niks aan de leerstof en nutteloze feiten die je jarenlang in je kop gestampt hebt
Op de middelbare school had ik goede docenten, streng doch rechtvaardig, die er pas een paar tienden bij gaven als je echt je best had gedaan om uit te leggen waarom je antwoord toch echt beter was dan zij hadden gewaardeerd. Vaak kwam er een vergelijking met antwoorden van anderen aan te pas, of de verdediging van een interpretatie o.b.v hoe de stof was behandeld.
Op de universiteit en het conservatorium liep het meer uit elkaar. Daar speelde het belang van afstuderen, voor zowel student als instituut, blijkbaar toch impliciet mee. In elk geval is er geen geformaliseerd belang om een gebrek aan integriteit qua studieresultaten te bestrijden — behalve waar het plagiaat betreft, want dat schaadt natuurlijk de geloofwaardigheid van de hele academische wereld.
In elk geval wordt de tijdsbesteding die officieel bij een studiepunt hoort (28 uur), nauwelijks gehaald. Valt dat niet ook onder de noemer ‘wat je moet doen om te slagen voor je diploma’?
Hannah De Jong Anne Wil de Mooij mm jammer zulke docenten heb ik nou nooit gehad
Was het maar zo’n feest
Wieb Devilee Dominika Karaszewska Kim Stolzenbach Julia Huigen was school maar zo’n feest
Anne de Bruijn iets met pws?
‘Want ja, het werkt twee kanten op; de docent komt er bekaaid vanaf, maar de studenten ook’ 😏😂😂
André van den Bos Iets met Frans?;p
XD, en wat dacht je van mijn tussen het bureau en de verwarming gevallen kunstdossier voor ckv (daar lag het twee weken na inleverdata iig 😉 )
Bram, koffie halen, ook een idee
Aan het einde van Havo 2 bij het ophalen van de punten te horen krijgen dat je een 4 gemiddeld hebt voor geschiedenis. Na de opmerking: “Ohh, maar dan ga ik niet over…” vroeg de leerkracht: “Wat heb je nodig om over te gaan dan?” Ik: “Een zes.” (Was het eerste wat bij me opkwam) Zijn antwoord: “Meisje, krijg jij van mij een zes.”
En was ik over naar Havo 3
Annette Peggeman
Kimberly Melonie Starrenburg iets met Golev ?
Ik lees mee. Ik ben benieuwd waar een ieder mee komt. Ik geloof zeker dat er ‘mats’praktijken zijn en sommige leerlingen voordeel hebben bij leraren. En de grap is, vooral op het hbo of de uni. Iets met tijdsdruk. Er is te weinig tijd. Altijd.
Souhayla Kerkri 1ste stukje
Nathanaël Immink, toets kwijt… komt bekend voor? En dan van een heel jaar!!
Vooraan zitten bij een SO Engels.. Dianne Wassink
Gemma Scherpenzeel Inge Wentink Marielle Bik Die 8 voor dat godsdienst verslag wat ik 100 procent zeker weten had ingeleverd.. omdat jullie ook een 8 hadden
Hahahahah ohhh dat weet ik nog wel ja
Lyanne de Ruiter jij :p
Hahaha wij samen ja, met ons gejatte kunstwerk voor beeldend.
Hahahahaha oh ja
Anna Pellikaan wij hebben gebikkeld he
Ik heb nog nooit hulp gehad, wel 1x dat alle docenten tijdens een vergadering over de overgang naar het 3e jaar vonden dat ik het voordeel van de twijfel verdiende om op te stromen van vmbo kbl naar vmbo tgl, en daar ben ik ze nog steeds heel dankbaar voor om meerdere redenen 🙂
Ggggrrrr. In het onderwijs weleens gehoord “Tsjah lesgeven gaat niet zo goed, maar theoretisch zo goed.. en een leuke meid. Dus laten we maar een voldoende geven”. Nekharen overeind, je moet iets wel kúnnen.
Arne Jansen Thomas Den Hoed
Hahahaha totaal niet herkenbaar alleen af en toe gaven we de leraren wat lekkers hahaha
Tja waarom moeilijk doen als je slijmen kan ?
Daarom ik heb het papiertje
Precies dat is de weg blijkt
eh ik weet niet hoor maar ik heb gewoon kei hard geknokt voor elke toets. dag in dag uit lopen blokken
Ik zal hier op fb niet zeggen met hoe veel onvoldoendes jij bent geslaagd 😂