Leven leer je niet uit boeken. Leven doe je.

door Bas Derks

Ik ken niemand die qua studie gedisciplineerder is dan mijn zusje. Zij kan zich 24/7 opsluiten met metershoge boeken en alles zorgvuldig arceren, samenvatten en nalezen. Mijn zusje stapt niet, drinkt geen druppel alcohol, maakt goede nachten, zit niet bij een studievereniging, heeft geen Instagram-account en ziet haar vriendje nauwelijks. Zij leeft voor haar studie, vindt het super interessant en wil dolgraag doorstuderen. En zelfs zij – de natte droom van ieder onderwijsinstituut – is meermalen in huilen uitgebarsten, omdat het haar allemaal te veel werd…

Ik zou niet kunnen wat m’n zusje kan, ben mijn pre-master al gestopt toen doodleuk de opmerking kwam dat we ‘voor volgende week drie boeken’ moesten lezen. Toch zie ik om mij heen tientallen studieslachtoffers. Met gemak maak ik twee voetbalelftallen van studenten met een burn-out of depressie. Ken communicatiestudenten die hun communicatiebijbaan moesten opzeggen, omdat ze anders hun communicatiestudie niet konden volhouden (hoe ironisch). Ook zie ik vrienden die voor tentamenweken concentratiepilletjes slikken die ze eigenlijk alleen op voorschrift van de psychiater zouden mogen krijgen. Misselijkmakend ongezond, dat studeren, als je het mij vraagt.

Maar Derks, dat zijn allemaal persoonlijke ervaringen die je uitsmeert over een hele groep. Yes, klopt. Ik gebruik mijn zusje hier als voorbeeld voor het overkoepelende probleem. Als alleen mijn zusje hiermee zat, zou ik precies hetzelfde zeggen – eigen verantwoordelijkheid nemen – maar dit is veel groter. Als 50% van de studenten kampt met stress of zelfs naar de pillen grijpt, is het probleem naar mijn mening structureler en moeten we eens goed kijken naar het systeem i.p.v. onze vingers wijzen naar de ‘slachtoffers’ (victim-blaming) van datzelfde systeem. Daarom heb ik een keer mijn huiswerk gedaan, ben ik onderzoeken ingedoken en heb ik deze schokkende krankjorumcijfers gevonden:

Eén op de vier studenten slikt Ritalin zonder recept van een arts. 40% van de promovendi aan de universiteiten van Amsterdam en Leiden lopen het risico om in een depressie te raken. Bijna de helft van alle studerenden kampt met klachten als druk, stress, vermoeidheid en burn-out. Er is zelfs een tekort aan psychologen om al deze uitgebluste jongvolwassenen van professionele hulp te voorzien. Pfff. Hallo student, welkom in de mooiste tijd van je leven! (Ja, tien jaar geleden misschien. Toen je het niet zelf hoefde te betalen en je er een eeuwigheid over mocht doen.)

“Ze willen gewoon te veel: studievereniging, social media, stappen, vrienden, reizen en ook nog goede cijfers halen. Ja, dan ga je er vanzelf aan onderdoor.” Dat hoor je dan als tegenargument. Ja, daar is wat voor te zeggen. Hand in eigen boezem. We leggen ons jantjesveel druk op, dat mag minder, maar toch: studenten die lid zijn van een studievereniging hebben significant minder kans op psychische klachten. En als zelfs mijn zusje – vleesgeworden studieperfectie – moeite heeft met studeren, mankeert er wat mij betreft niets aan de student, maar aan het verwachtingsmanagement en de begeleiding van onderwijsinstituten.

In Zuid-Korea overwoog (en pleegde) tot een paar jaar geleden 25% van de studenten zelfmoord. Hoofdreden: psychische druk om te slagen op school. Inmiddels komen ze daar gelukkig tot inkeer. Studenten zoals mijn zusje (die nu opgelucht klaar is) zijn wezens met behoeftes. Liefde, dansen, vrienden, nutteloos door je tijdlijn scrollen, bingewatchen, uitslapen en de wereld zien. Behoeftes waar ruimte en tijd voor nodig zijn. Niet iedere minuut hoeft namelijk aan een studie(boek) besteed te worden. Studie is geen zuurstof, niet de basis van je bestaan en al helemaal niet de reden om dit prachtige leven op te geven.

Want leven, dat leer je niet uit boeken. Leven doe je.

Lees nu: Jij doet een hbo-studie? Hahahaha.

Fotograaf: Yvette Baur Fotografie.

Volg Derks op Instagram. Snapchat: ditisderks. Of Spotify. Of doneer.

App 06-57835955 en blijf op de giga-hoogte!

Vind jij ook leuk

588 comments

Hennie Snippe december 21, 2017 - 8:13 am

Wat dacht je van de studenten met 3 uur reistijd per dag, tentamens om 8.30. Om 6 uur met de trein om maar op tijd te kunnen zijn. NS zeer onbetrouwbaar. Op kamers wonen is niet voor iedereen financieel weggelegd. Pas in de avonduren terug en dan nog aan de studie. Hoezo niet intelligent genoeg, je hebt je vooropleiding toch. Studeren is vaak meer doorzettingsvermogen dan denkvermogen. Voor diegene die het fluitend doen kan je je afvragen wat voor pretstudie er gevolgd wordt

Reply
Mijn leven is klote - Dit is Derks oktober 3, 2017 - 7:34 pm

[…] Column […]

Reply
Florian Aalders oktober 2, 2017 - 12:38 pm

Eva Witte

Reply
Robin Verstegen september 25, 2017 - 6:25 pm

Jeanne Verstegen

Reply
Alena van Geen september 23, 2017 - 12:03 pm

Frank-Jan van Geen

Reply
Gwen Kappers september 22, 2017 - 10:46 pm

Ruby Riezebos

Reply
Gwen Kappers september 22, 2017 - 10:46 pm

Ruby Riezebos

Reply
Marthe Verhoeve september 22, 2017 - 5:28 pm

True!

Reply
Nicole Jordaan september 22, 2017 - 4:45 am

Judith

Reply
Judith Bos september 22, 2017 - 7:21 am

Annemijn Willemsen

Reply
Martijn Brummelhuis september 22, 2017 - 3:22 am

Lotte van Dijk ik ben benieuwd wat je hierover denkt

Reply
Elsbeth Nieuwkamp september 21, 2017 - 9:32 pm

Maarten Nieuwkamp interessant

Reply
Maarten Nieuwkamp september 22, 2017 - 1:07 pm

Klopt, helemaal waar, maar als je gewoon één normale studie doet en kijkt naar het aantal contacturen (dat is echt helemaal niks, zeker vergeleken met het MBO en HBO), plus je studeert gewoon een beetje efficiënt (niet alle boeken van voor tot achter helemaal lezen), dan kun je makkelijk alle dingen doen die hij in dat artikel noemt. Alles. Zo niet, ben je gewoon niet slim genoeg of moet je efficiënter leren leren.

Reply
Elsbeth Nieuwkamp september 22, 2017 - 1:08 pm

Zozo jij hebt er verstand van

Reply
Maarten Nieuwkamp september 22, 2017 - 1:08 pm

Ervaringsdeskundige he 🙋

Reply
Elsbeth Nieuwkamp september 22, 2017 - 1:09 pm

Haha ja dat zeker

Reply
Tessa Brehm september 21, 2017 - 8:36 pm

Laura Brehm

Reply
Tessa Brehm september 21, 2017 - 8:36 pm

Laura Brehm

Reply
Matti van den Elzen september 21, 2017 - 8:25 pm

Jolijn Feller Natascha Vergoosen Jose Cox

Reply
Matti van den Elzen september 21, 2017 - 8:25 pm

Jolijn Feller Natascha Vergoosen Jose Cox

Reply
Mariët Hols september 21, 2017 - 3:06 pm

Thalisa Hols

Reply
Mariët Hols september 21, 2017 - 3:06 pm

Thalisa Hols

Reply
Lara Nypels september 21, 2017 - 12:51 pm

Linde Molenaar

Reply
Marjolijn van den Akker september 21, 2017 - 7:27 am

David Den Besten jeuj dit dus

Reply
Emmy Wapstra september 20, 2017 - 5:00 pm

Marlijne de Graaf

Reply
Dkhova de Kler september 20, 2017 - 4:25 pm

Lina van BeersFenna REMichelle de ConinckSys DamNadine Van Buren

Reply
Fenna RE september 20, 2017 - 4:25 pm

Deze komt op een tegeltje

Reply
Lina van Beers september 20, 2017 - 4:45 pm

Amen

Reply
Laura Melkert september 20, 2017 - 4:12 pm

Raouya Amanda Linh Viviane Quinty Lizan even iedereen no shame taggen

Reply
Raouya Kassem september 20, 2017 - 4:35 pm

👌🏻👌🏻👌🏻

Reply
Linh Tran september 21, 2017 - 7:39 pm

dat was echt te veel tekst

Reply
Linh Tran september 21, 2017 - 7:39 pm

dat was echt te veel tekst

Reply
Viviane Verheijen september 23, 2017 - 6:50 pm

Ik had deze tijd van het lezen beter kunnen besteden aan leren😛😂

Reply
Femke van den Ende september 20, 2017 - 11:53 am

Lieke Claassen

Reply
Silke Zwart september 20, 2017 - 11:12 am

Michelle Heuvelmans ik denk dat jij het ook wel met dit eens bent

Reply
Irem Çelik september 20, 2017 - 7:53 am

Erdinc Celik jij had mij ook gewaarschuwd toen ik naar de uni ging

Reply
Erdinc Celik september 20, 2017 - 9:36 am

Eee abini dinleyeceksin 😂😂😂

Reply
Dieneke Grijpstra september 20, 2017 - 6:57 am

Willeke de Bruijne

Reply
Eline Boom september 20, 2017 - 6:29 am

Marit Boom

Reply
Marit Boom september 20, 2017 - 6:45 am

T gaat ook niet om het leren hoe je moet leven

Reply
Marit Boom september 20, 2017 - 6:45 am

Was het maar zo’n feest

Reply
Eline Boom september 20, 2017 - 8:32 am

Nee dat leer je juist niet, dat is wat hij zegt

Reply
Robin van Vliet september 20, 2017 - 5:42 am

Bedankt voor dit stuk. Ik doe een opleiding waarbij de resultaten uit het eerste jaar meetellen voor het tweede jaar: het bepaalt waar je tijdens de buitenlandreis in april naartoe gaat. Je hebt een optie voor vijf maanden, twee opties voor drie maanden, en de 15 die de hoogste gemiddeldes hebben, morgen vijf maanden gaan. We zijn met 80 tweedejaars nu. Dat is nogal een druk als eerstejaars, zeker als je twee studies doet. In de zomervakantie knapte ik en moest ik mezelf echt eraan herinneren dat ik een studie vooral leuk moet vinden.

Herkenning dus, dank je wel.

Reply
Robin van Vliet september 20, 2017 - 5:42 am

Bedankt voor dit stuk. Ik doe een opleiding waarbij de resultaten uit het eerste jaar meetellen voor het tweede jaar: het bepaalt waar je tijdens de buitenlandreis in april naartoe gaat. Je hebt een optie voor vijf maanden, twee opties voor drie maanden, en de 15 die de hoogste gemiddeldes hebben, morgen vijf maanden gaan. We zijn met 80 tweedejaars nu. Dat is nogal een druk als eerstejaars, zeker als je twee studies doet. In de zomervakantie knapte ik en moest ik mezelf echt eraan herinneren dat ik een studie vooral leuk moet vinden.

Herkenning dus, dank je wel.

Reply
Sanne van Driel september 20, 2017 - 4:50 am

Arjen van Driel niet te hard gaan studeren he 😉

Reply
Myriam Coelers september 19, 2017 - 11:21 pm

Melissa van der Heijden

Reply
Demi Stolk september 19, 2017 - 10:02 pm

Tanja Hendriks Lisanne van der Vorm Fabienne Bontenbal Sanne de Groot

Reply
Tanja Hendriks september 19, 2017 - 10:08 pm

Gelukkig doen wij de acpa, dat is niet veel werk 💕

Reply
Demi Stolk september 19, 2017 - 10:08 pm

Hou op met me

Reply
Danielle Nelk september 19, 2017 - 9:46 pm

Mandy DH

Reply
Naomi Lievense september 19, 2017 - 8:23 pm

Alaïa Plieger Daantje Lammerts Juul Vos toevallig weer

Reply
Daantje Lammerts september 19, 2017 - 8:52 pm

Jezus stress ik nog ff meer

Reply
Naomi Lievense september 19, 2017 - 8:53 pm

Daantje Lammerts hahaha nee chill, komt goed

Reply
Daantje Lammerts september 19, 2017 - 8:53 pm

😩😩😩😩

Reply
Hajar Zekhnini september 19, 2017 - 7:48 pm

Khadija Zekhnini

Reply
Marylou Pronk september 19, 2017 - 7:04 pm

Marije Aben

Reply
Marylou Pronk september 19, 2017 - 7:04 pm

Marije Aben

Reply
Karine Leeftink september 19, 2017 - 6:58 pm

Wauw dit wilde il graag horen. Afgelopen weekend was ik op een conferentie en daar sprak een directeur van onderwijsorganisatie over de prestatiedruk die heerst op scholen en hoger onderwijs. Het is absoluut waar dat de studiedruk te hoog is. Misschien niet de inhoud van de studie (je diploma moet wel wat waard zijn) dan wel de verwachtingen die aan studenten en scholieren wordt opgelegd: sociaal zijn, ingelezen, communicatief vaarsig en het liefst al met werkervaring (hoe dan?!) Aan het eind van je studie direct een baan vinden. Je moet bestuurservaring hebben, of op zojn minst iets extracurriculairs als commissies of honours college. Anders ben je niet interessant genoeg in je toekomstige werkveld.

Er moet een oplossing komen. Want ik heb alleen in Groningen om me heen (en zelf ook) vele studenten depressief gezien of mensen die zelfs zelfmoord geprobeerd hebben te plegen.

Betrek hier ook het bedrijfleven in. Anders komt er nooit verandering in de onrealistische eisen die aan studenten worden gesteld.

Reply
Karine Leeftink september 19, 2017 - 6:58 pm

Wauw dit wilde il graag horen. Afgelopen weekend was ik op een conferentie en daar sprak een directeur van onderwijsorganisatie over de prestatiedruk die heerst op scholen en hoger onderwijs. Het is absoluut waar dat de studiedruk te hoog is. Misschien niet de inhoud van de studie (je diploma moet wel wat waard zijn) dan wel de verwachtingen die aan studenten en scholieren wordt opgelegd: sociaal zijn, ingelezen, communicatief vaarsig en het liefst al met werkervaring (hoe dan?!) Aan het eind van je studie direct een baan vinden. Je moet bestuurservaring hebben, of op zojn minst iets extracurriculairs als commissies of honours college. Anders ben je niet interessant genoeg in je toekomstige werkveld.

Er moet een oplossing komen. Want ik heb alleen in Groningen om me heen (en zelf ook) vele studenten depressief gezien of mensen die zelfs zelfmoord geprobeerd hebben te plegen.

Betrek hier ook het bedrijfleven in. Anders komt er nooit verandering in de onrealistische eisen die aan studenten worden gesteld.

Reply
Margriet Geluk september 19, 2017 - 6:53 pm

Laura Sparenburg

Reply
Margriet Geluk september 19, 2017 - 6:53 pm

Laura Sparenburg

Reply
Pam Lissenburg september 19, 2017 - 6:52 pm

Jessie Verburg

Reply
Pam Lissenburg september 19, 2017 - 6:52 pm

Jessie Verburg

Reply
Renate Pit september 19, 2017 - 5:55 pm

Manon de Boer

Reply
Manon de Boer september 19, 2017 - 6:37 pm

Dit is wel echt ff reality check ja, thanks Renate <3

Reply
Manon de Boer september 19, 2017 - 6:37 pm

Dit is wel echt ff reality check ja, thanks Renate <3

Reply
Renate Pit september 19, 2017 - 6:40 pm

geen dank bij het lezen dacht ik meteen aan jou. je doet al enormje best bij je studie volgens mij en soms mag je ook wel wat tijd voor jezelf nemen. <3

Reply
Renate Pit september 19, 2017 - 6:40 pm

geen dank bij het lezen dacht ik meteen aan jou. je doet al enormje best bij je studie volgens mij en soms mag je ook wel wat tijd voor jezelf nemen. <3

Reply
Manon de Boer september 19, 2017 - 8:27 pm

Super lief wow 😢😢😢❤️❤️❤️

Reply
Charlotte Kramer september 19, 2017 - 5:34 pm

Jet Rohling

Reply
Antoon Kamphuis september 19, 2017 - 4:29 pm

Geerte Kamphuis 😉

Reply
Elaha Kohneshin september 19, 2017 - 3:43 pm

“Ik ken niemand die qua studie gedisciplineerder is dan mijn zusje”.
Dan ken je mijn zus nog niet… Khaterah

Reply
Corry Vemba september 19, 2017 - 3:44 pm

haha!

Reply
Sahar Kohneshin september 19, 2017 - 5:31 pm

Bedankt voor de tag, Mina en ik zijn ook behoorlijk gedisciplineerd al zeg ik het zelf 🙏🏻

Reply
Corry Vemba september 19, 2017 - 3:31 pm

Elaha Kohneshin

Reply
Marieke Roskam september 19, 2017 - 1:44 pm

Martin Roskam leren door te leven ❤

Reply
Marieke Roskam september 19, 2017 - 1:44 pm

Martin Roskam leren door te leven ❤

Reply
Mariëlle Grasmeijer september 19, 2017 - 1:17 pm

Christa Smit Eva van Hardeveld

Reply
Mariëlle Grasmeijer september 19, 2017 - 1:17 pm

Christa Smit Eva van Hardeveld

Reply
Wouter van der Garde september 19, 2017 - 11:28 am

Marleen van der Garde

Reply
Marleen van der Garde september 21, 2017 - 5:31 am

Oepsie 😞😖

Reply
Marleen van der Garde september 21, 2017 - 5:31 am

Oepsie 😞😖

Reply
Wouter van der Garde september 21, 2017 - 10:49 am

Hahaha grapje

Reply
Elisa Schreurs september 19, 2017 - 10:31 am

Joy Mortiaux Malissa Dreessen Leven doe je.

Reply
Elisa Schreurs september 19, 2017 - 12:23 pm

❤❤💜

Reply
Elisa Schreurs september 19, 2017 - 12:23 pm

❤❤💜

Reply
Malissa Dreessen september 19, 2017 - 1:22 pm

Heel waar, werd t maar geaccepteerd door de maatschappij.

Reply
Malissa Dreessen september 19, 2017 - 1:22 pm

Heel waar, werd t maar geaccepteerd door de maatschappij.

Reply
Joy Mortiaux september 19, 2017 - 1:23 pm

We accepteren elkaar wel

Reply
Joy Mortiaux september 19, 2017 - 1:23 pm

We accepteren elkaar wel

Reply
Joel Van Gent september 19, 2017 - 7:55 am

Lieke Helder Annick de Groot ‘ben mijn pre-master al gestopt toen doodleuk de opmerking kwam dat we voor volgende week ‘drie boeken’ moesten lezen’ hahaha

Reply
Lorena Buyzerd september 19, 2017 - 7:14 am

Alex Kuipers

Reply
Yvette Winters september 19, 2017 - 5:57 am

Sanne Kooiman misschien nog een connectie voor jullie evenement?

Reply
Sanne Kooiman september 19, 2017 - 5:59 am

Interessant, thanks! 🙂

Reply
Sjoerd Gabeler september 19, 2017 - 4:34 am

“Zelfs” je zusje? Met zo’n perfectionistische houding zou ik eerder zeggen “juist” je zusje..

Reply
Sjoerd Gabeler september 19, 2017 - 4:34 am

“Zelfs” je zusje? Met zo’n perfectionistische houding zou ik eerder zeggen “juist” je zusje..

Reply
Jan Met Den Ancxt september 19, 2017 - 2:43 am

En dus wat is hier nu constructief aan? Het systeem afbreken is allemaal leuk en wel, maar hier heeft niemand iets aan buiten morele steun, om dan gewoon doodleuk met dezelfde kop tegen dezelfde muur te blijven bonken. Constructief zou zijn: een voorstel voor een verbetering in het systeem, een advies voor mensen om dieper na te denken over of de studie een goeie investering is van tijd en geld, etc…
Maar met bumperstickers kom je helemaal nergens.
(Oh, en u zus moet waarschijnlijk is met u praten over haar privacy.)

Reply
Jan Met Den Ancxt september 19, 2017 - 2:43 am

En dus wat is hier nu constructief aan? Het systeem afbreken is allemaal leuk en wel, maar hier heeft niemand iets aan buiten morele steun, om dan gewoon doodleuk met dezelfde kop tegen dezelfde muur te blijven bonken. Constructief zou zijn: een voorstel voor een verbetering in het systeem, een advies voor mensen om dieper na te denken over of de studie een goeie investering is van tijd en geld, etc…
Maar met bumperstickers kom je helemaal nergens.
(Oh, en u zus moet waarschijnlijk is met u praten over haar privacy.)

Reply
Marjolein Kremer september 18, 2017 - 9:48 pm

Wat een ….. Studie is planning. Inspanning en ontspanning naast elkaar gaat prima. Zelf naast mijn werk avondstudie gedaan. En vrije avonden en dagen ingepland. Werken, leren en ontspannen. Zo hou je het vol. De tijd van de eeuwige student is gelukkig voorbij. En als je niet slim genoeg bent, kun je dag en nacht studeren maar dan red je het simpelweg niet.

Reply
Kirsti Kreikamp september 18, 2017 - 9:06 pm

Lorena Buyzerd Eline van Ginkel op zich wel waar dit

Reply
Kirsti Kreikamp september 18, 2017 - 9:06 pm

Lorena Buyzerd Eline van Ginkel op zich wel waar dit

Reply
Emily Janssens september 18, 2017 - 8:55 pm

Jorn Ceulemans…

Reply
Emily Janssens september 18, 2017 - 8:55 pm

Jorn Ceulemans…

Reply
Eline Verkade september 18, 2017 - 8:50 pm

Sandy Willemsen

Reply
Eline Verkade september 18, 2017 - 8:50 pm

Sandy Willemsen

Reply
Sifa van Zutphen september 18, 2017 - 8:49 pm

Dimphy Nederkoorn

Reply
Sifa van Zutphen september 18, 2017 - 8:49 pm

Dimphy Nederkoorn

Reply
Lisanne de Krosse september 18, 2017 - 8:14 pm

Annelien de Vos Saskia Veurink Dorien Bakhuis Mirjam Hindriks

Reply
Annelien de Vos september 19, 2017 - 7:32 am

Ik had m ook gelezen ja, enigszins confronterend😅

Reply
Daphne De Krosse september 18, 2017 - 8:03 pm

Moniek Hulleman Michelle Evertse Carlijn Hendriks Lisanne de Krosse Jeanine Klomp Elske de Witte dit

Reply
Niek van der Ree september 18, 2017 - 7:59 pm

Sietse van der Ree

Reply
Daniela Pavliša september 18, 2017 - 7:40 pm

Anouk Bronts Mariëlle de Nie Luka Čuturić lees dit, heel goed stuk

Reply
Luka Čuturić september 18, 2017 - 7:49 pm

I like

Reply
Mariëlle de Nie september 18, 2017 - 8:22 pm

Zeer zeker

Reply
Mariëlle de Nie september 18, 2017 - 8:22 pm

Zeer zeker

Reply
Anouk Roling september 18, 2017 - 7:28 pm

Myrthe Roling

Reply
Noëlle Mackay september 18, 2017 - 7:24 pm

Silke Nuijten

Reply
Sander van Wijngaarden september 18, 2017 - 7:14 pm

Iris van Wijngaarden

Reply
Sander van Wijngaarden september 18, 2017 - 7:14 pm

Iris van Wijngaarden

Reply
Wietse van den Bos september 18, 2017 - 6:33 pm

Anne-Mieke

Reply
Wietse van den Bos september 18, 2017 - 6:33 pm

Anne-Mieke

Reply
Joy Chitoe september 18, 2017 - 6:13 pm

Fatima Sanhaji “In Zuid-Korea overwoog (en pleegde) tot een paar jaar geleden 25% van de studenten zelfmoord.”

Reply
Joy Chitoe september 18, 2017 - 6:13 pm

Fatima Sanhaji “In Zuid-Korea overwoog (en pleegde) tot een paar jaar geleden 25% van de studenten zelfmoord.”

Reply
Fatima Sanhaji september 18, 2017 - 7:23 pm

Heavy

Reply
Agnes Tieben september 18, 2017 - 6:11 pm

Sophie Tiben

Reply
Agnes Tieben september 18, 2017 - 6:11 pm

Sophie Tiben

Reply
Jill Oostenbrink september 18, 2017 - 5:55 pm

Charlotte Dunnebier Nicole Schellekens

Reply
Jill Oostenbrink september 18, 2017 - 5:55 pm

Charlotte Dunnebier Nicole Schellekens

Reply
Diana Timmermans september 18, 2017 - 5:54 pm

Klopt Lois Timmermans

Reply
Lois Timmermans september 18, 2017 - 5:54 pm

Thanks for reading😘

Reply
Diana Timmermans september 18, 2017 - 5:54 pm

Klopt Lois Timmermans

Reply
Lois Timmermans september 18, 2017 - 5:54 pm

Thanks for reading😘

Reply
Marije van Vliet september 18, 2017 - 5:54 pm

Nathalie Wind Elianne Zandijk Irene de Bruijn

Reply
Marije van Vliet september 18, 2017 - 5:54 pm

Nathalie Wind Elianne Zandijk Irene de Bruijn

Reply
Kim Veenstra september 18, 2017 - 5:40 pm

Dominique Bremer

Reply
Kim Veenstra september 18, 2017 - 5:40 pm

Dominique Bremer

Reply
Lindsay van Rijn september 18, 2017 - 5:17 pm

Anouk Dykstra best wel interessant

Reply
Lindsay van Rijn september 18, 2017 - 5:17 pm

Anouk Dykstra best wel interessant

Reply
Hannah Schrijver september 18, 2017 - 5:00 pm

Annerieke Spaan

Reply
Annerieke Spaan september 18, 2017 - 5:13 pm

Jaaa voorbeeldige studentjes en zelf dan gaat het mis. Leuk vooruitzicht dit hahah 🎈

Reply
Hannah Schrijver september 18, 2017 - 5:14 pm

Haha we zijn iig niet de enigen die zich zo voelen🙉

Reply
Hannah Schrijver september 18, 2017 - 5:00 pm

Annerieke Spaan

Reply
Annerieke Spaan september 18, 2017 - 5:13 pm

Jaaa voorbeeldige studentjes en zelf dan gaat het mis. Leuk vooruitzicht dit hahah 🎈

Reply
Hannah Schrijver september 18, 2017 - 5:14 pm

Haha we zijn iig niet de enigen die zich zo voelen🙉

Reply
Annerieke Spaan september 18, 2017 - 5:40 pm

Saamhorigheid onder de lotgenoten. Geweldig 🎉

Reply
Annerieke Spaan september 18, 2017 - 5:40 pm

Saamhorigheid onder de lotgenoten. Geweldig 🎉

Reply
Hannah Schrijver september 18, 2017 - 5:41 pm

Dat is toch precies wat we nodig hebben😏

Reply
Hannah Schrijver september 18, 2017 - 5:41 pm

Dat is toch precies wat we nodig hebben😏

Reply
Marloes Verwaijen september 18, 2017 - 4:59 pm

☺️

Reply
Marloes Verwaijen september 18, 2017 - 4:59 pm

☺️

Reply
Anouk de Groot september 18, 2017 - 4:54 pm

Marloes Verwaijen

Reply
Anouk de Groot september 18, 2017 - 4:54 pm

Marloes Verwaijen

Reply
Florian Derks september 18, 2017 - 4:47 pm

Jantien Derks

Reply
Florian Derks september 18, 2017 - 4:47 pm

Jantien Derks

Reply
Jantien Derks september 18, 2017 - 11:29 pm

Ojee help wat wil je hiermee zeggen

Reply
Wouter van Halm september 18, 2017 - 4:47 pm

Anouk de Groot deze bedoelde ik

Reply
Anouk de Groot september 18, 2017 - 4:59 pm

Bas 4 president

Reply
Wouter van Halm september 18, 2017 - 4:47 pm

Anouk de Groot deze bedoelde ik

Reply
Anouk de Groot september 18, 2017 - 4:59 pm

Bas 4 president

Reply
Bas Derks september 18, 2017 - 5:27 pm

Anouk de Groot Dan wordt het schoolsysteem niet veel beter ben ik bang hahaha

Reply
Bas Derks september 18, 2017 - 5:27 pm

Anouk de Groot Dan wordt het schoolsysteem niet veel beter ben ik bang hahaha

Reply
Anouk de Groot september 18, 2017 - 7:50 pm

Bas Derks iets met nutteloos door je tijdslijn scrollen, bingewatchen & uitslapen 😛

Reply
Jeanine Bors september 18, 2017 - 4:36 pm

Emma Janssen

Reply
Jeanine Bors september 18, 2017 - 4:36 pm

Emma Janssen

Reply
Meike de Haas september 18, 2017 - 4:29 pm

Daphne De Krosse Ilse Nijenhuis. Precies dit dus. Doei sociaal leven

Reply
Meike de Haas september 18, 2017 - 4:29 pm

Daphne De Krosse Ilse Nijenhuis. Precies dit dus. Doei sociaal leven

Reply
Daphne De Krosse september 18, 2017 - 7:38 pm

Ik kan t niet beter zeggen

Reply
Faisa de Vreugd september 18, 2017 - 4:24 pm

Dion Janssen

Reply
Faisa de Vreugd september 18, 2017 - 4:24 pm

Dion Janssen

Reply
Kim Schel september 18, 2017 - 4:22 pm

Erik snapje

Reply
Kim Schel september 18, 2017 - 4:22 pm

Erik snapje

Reply
Lotte Bron september 18, 2017 - 4:11 pm

Laura Bosman

Reply
Lotte Bron september 18, 2017 - 4:11 pm

Laura Bosman

Reply
Emma Koning september 18, 2017 - 4:08 pm

Irene Koning

Reply
Emma Koning september 18, 2017 - 4:08 pm

Irene Koning

Reply
Irene Koning september 21, 2017 - 9:26 pm

Ja je weet toch lekker onderdoor gaan aan de studiedruk en vervolgens kan je niet bij de studentenpsycholoog terecht omdat er drie maanden wachttijd is. Twijfel trouwens wel aan die cijfers over Ritalin, denk dat het meer is dat 40% wel eens ritalin (heeft ge)slikt terwijl het nu een beetje lijkt alsof iedereen er aan de lopende band aan zit 😅

Reply
Emma Koning september 21, 2017 - 9:29 pm

Ohja dat lijkt me aannemelijker idd, vond het al zo hoog

Reply
Judith Verstegen september 18, 2017 - 4:08 pm

Robin Verstegen

Reply
Robin Verstegen september 18, 2017 - 4:15 pm

Wow dit is best heftig

Reply
Judith Verstegen september 18, 2017 - 4:08 pm

Robin Verstegen

Reply
Robin Verstegen september 18, 2017 - 4:15 pm

Wow dit is best heftig

Reply
Frank Westhoek september 18, 2017 - 3:35 pm

Joyce van der Wegen

Reply
Frank Westhoek september 18, 2017 - 3:35 pm

Joyce van der Wegen

Reply
Vera de Jong september 18, 2017 - 3:12 pm

Kirsten

Reply
Maud Weijs september 18, 2017 - 2:56 pm

Nikki Janssen we zijn niet de enige met stress

Reply
Nikki Janssen september 18, 2017 - 3:00 pm

Geeft me toch een beetje steun dit hahah

Reply
Pauline de Vink september 18, 2017 - 2:38 pm

Isabella Van de Velde zie je wel. The struggle is real. Red je t nog een beetje zonder mij? :p

Reply
Isabella Van de Velde september 18, 2017 - 2:43 pm

Nauwelijks, mis je❣️

Reply
Matthijs De Zoete september 18, 2017 - 2:27 pm

Rosanne de Beun

Reply
Patrick Keijzer september 18, 2017 - 2:24 pm

Willemijn Groenen

Reply
Julia Slatius september 18, 2017 - 2:22 pm

Ria Slatius

Reply
Else Westerink september 18, 2017 - 2:02 pm

Esther Gouman ✋

Reply
Else Westerink september 18, 2017 - 2:02 pm

Esther Gouman ✋

Reply
Esther Gouman september 18, 2017 - 4:23 pm

Haha mooi hè!? Had hem al gelezen! Wij doen het best goed! 🤓🎈🍫🛍🛌😍

Reply
Esther Gouman september 18, 2017 - 4:23 pm

Haha mooi hè!? Had hem al gelezen! Wij doen het best goed! 🤓🎈🍫🛍🛌😍

Reply
Else Westerink september 18, 2017 - 5:41 pm

Hahaha precies al die emoticons 😅

Reply
Else Westerink september 18, 2017 - 5:41 pm

Hahaha precies al die emoticons 😅

Reply
Eva Boersma september 18, 2017 - 1:59 pm

Wietske laat eco maar links liggen dus

Reply
Wietske Nutma september 18, 2017 - 2:03 pm

Ben ik al mee bezig😂

Reply
Wietske Nutma september 18, 2017 - 2:03 pm

Ik word putjesschepper

Reply
Eva Boersma september 18, 2017 - 1:59 pm

Wietske laat eco maar links liggen dus

Reply
Wietske Nutma september 18, 2017 - 2:03 pm

Ben ik al mee bezig😂

Reply
Wietske Nutma september 18, 2017 - 2:03 pm

Ik word putjesschepper

Reply
Sarah Negenman september 18, 2017 - 1:57 pm

Floris doe ajb niet teveel <3

Reply
Sarah Negenman september 18, 2017 - 1:57 pm

Floris doe ajb niet teveel <3

Reply
Celeste Veenvliet september 18, 2017 - 1:53 pm

Jacolien, zie we moeten ook leven!

Reply
Celeste Veenvliet september 18, 2017 - 1:53 pm

Jacolien, zie we moeten ook leven!

Reply
Jacolien Hendrikse september 18, 2017 - 6:07 pm

Daarom lopen we helaas niet altijd nominaal denk ik💃🙈

Reply
Jacolien Hendrikse september 18, 2017 - 6:07 pm

Daarom lopen we helaas niet altijd nominaal denk ik💃🙈

Reply
Abel Mats van Hoek september 18, 2017 - 1:52 pm

Misschien is studeren dan toch niet voor je zusje weggelegd en zou ze iets anders moeten doen? We hebben niet voor niets drie niveaus in Nederland. PS: ben zelf student dus weet wel wat er gevraagd wordt 😉

Reply
Bas Derks september 18, 2017 - 1:56 pm

Ik gebruik mijn zusje hier als voorbeeld voor het overkoepelende probleem. Als alleen mijn zusje hiermee zat, zou ik precies hetzelfde zeggen – eigen verantwoordelijkheid nemen – maar dit is veel groter. Als 50% van de studenten kampt met stress of zelfs naar de pillen grijpt, is het probleem naar mijn mening structureler en moeten we eens goed kijken naar het systeem i.p.v. onze vingers wijzen naar de ‘slachtoffers’ (victim-blaming) van datzelfde systeem.

Reply
Abel Mats van Hoek september 18, 2017 - 1:52 pm

Misschien is studeren dan toch niet voor je zusje weggelegd en zou ze iets anders moeten doen? We hebben niet voor niets drie niveaus in Nederland. PS: ben zelf student dus weet wel wat er gevraagd wordt 😉

Reply
Bas Derks september 18, 2017 - 1:56 pm

Ik gebruik mijn zusje hier als voorbeeld voor het overkoepelende probleem. Als alleen mijn zusje hiermee zat, zou ik precies hetzelfde zeggen – eigen verantwoordelijkheid nemen – maar dit is veel groter. Als 50% van de studenten kampt met stress of zelfs naar de pillen grijpt, is het probleem naar mijn mening structureler en moeten we eens goed kijken naar het systeem i.p.v. onze vingers wijzen naar de ‘slachtoffers’ (victim-blaming) van datzelfde systeem.

Reply
Abel Mats van Hoek september 18, 2017 - 3:54 pm

Ik zit zelf in het systeem en begrijp echt niet goed waarom het zo verschrikkelijk is, is het dan echt zo veel moeilijker dan pakweg 30 jaar geleden? Waar haal je je cijfers btw vandaan?

Reply
Abel Mats van Hoek september 18, 2017 - 3:54 pm

Ik zit zelf in het systeem en begrijp echt niet goed waarom het zo verschrikkelijk is, is het dan echt zo veel moeilijker dan pakweg 30 jaar geleden? Waar haal je je cijfers btw vandaan?

Reply
Bas Derks september 18, 2017 - 9:25 pm

Bronnen staan in artikel zelf (als je doorklikt op link).

Reply
Sterre Verburgh september 18, 2017 - 1:48 pm

Josephine Visser the pressure is real 🙂

Reply
Josephine Visser september 18, 2017 - 2:01 pm

Ja heftig

Reply
Sterre Verburgh september 18, 2017 - 1:48 pm

Josephine Visser the pressure is real 🙂

Reply
Josephine Visser september 18, 2017 - 2:01 pm

Ja heftig

Reply
Tessa Kruiper september 18, 2017 - 12:57 pm

Jacqueline Kruiper lees dit stuk, dan begrijpen jullie mij beter

Reply
Jacqueline Kruiper september 18, 2017 - 2:26 pm

Ja lieverd dat weet ik ik vind ook dat de druk op jullie jonge mensen veel te groot is maar je wordt ook dit wereldje in geduwd als je time off neemt dan sta je in no time weer onderaan de ladder .

Reply
Tessa Kruiper september 18, 2017 - 2:34 pm

Jacqueline Kruiper Ja daarom ben ik zo overspannen

Reply
Jacqueline Kruiper september 18, 2017 - 2:36 pm

Tessa Kruiper laat je niet gek maken en neem lekker een jaartje vrij

Reply
Manal Atmani september 18, 2017 - 12:45 pm

Manon Leering Loulou Heckmann

Reply
Janella de Goede september 18, 2017 - 12:33 pm

Rosemarijn deze intro xD typisch ik maar dan zelfs nog zonder vriendje

Reply
Janny van der Woude september 18, 2017 - 12:26 pm

Echte kennis is zelfkennis ;).

Reply
Jessie van Werde september 18, 2017 - 12:25 pm

Perfect beschreven!
Onze generatie gaat er al aan onder door maar de jongere gaan ook zeker die kant al op.
Erg lastig om tegen onze maatschappij in te gaan, al die verwachtingen het is een negatieve spiraal helaas. En toch zijn we alles behalve quitters!

Reply
Kimberly de Ruiter september 18, 2017 - 12:19 pm

Romaine Vandort Elise Dijkshoorn Nicole Bakema Lisa Nieuwmans studie stress

Reply
Romaine Vandort september 18, 2017 - 12:33 pm

Stress, druk, vermoeidheid en depressie. Ik herken ze allemaal 😓📚

Reply
Kristel Blaauw september 18, 2017 - 12:17 pm

Laura Beek accuraat wel.

Reply
Laura Beek september 18, 2017 - 3:43 pm

Ik wilde je vanmorgen hier ook al in taggen! Idd helaas wel het geval…. 😕

Reply
Laura Beek september 18, 2017 - 3:43 pm

Ik wilde je vanmorgen hier ook al in taggen! Idd helaas wel het geval…. 😕

Reply
Melissa van Leusden september 18, 2017 - 11:58 am

Monique van Leusden

Reply
Monique van Leusden september 18, 2017 - 12:12 pm

Je bent zeker niet de enige meid! Goed verhaal en succes met het zoeken naar de goede balans.

Reply
Sharon Sap september 18, 2017 - 11:42 am

Manouk Ammeraal

Reply
Anne Zandberg september 18, 2017 - 11:33 am

Ola Al Khatib

Reply
Inge Rog september 18, 2017 - 11:18 am

Lotte Feith we hadden het er net nog over

Reply
Josanne Rutte september 18, 2017 - 11:01 am

Jikke Snelder

Reply
Josanne Rutte september 18, 2017 - 11:01 am

Jikke Snelder

Reply
Jikke Snelder september 18, 2017 - 4:19 pm

Jaaaaaja en wie trok wie ook alweer de put in? 😂😂😂 maar klopt, treffend stuk, als je een kwartiertje over hebt kijk dit interview eens, wordt het nog duidelijker dat “IT’S NO FAULT OF OUR OWN!!!”
https://youtu.be/5MC2X-LRbkE

Reply
Jikke Snelder september 18, 2017 - 4:19 pm

Jaaaaaja en wie trok wie ook alweer de put in? 😂😂😂 maar klopt, treffend stuk, als je een kwartiertje over hebt kijk dit interview eens, wordt het nog duidelijker dat “IT’S NO FAULT OF OUR OWN!!!”
https://youtu.be/5MC2X-LRbkE

Reply
Ezgi Sahin september 18, 2017 - 10:57 am

Özge Ozbunar

Reply
Ezgi Sahin september 18, 2017 - 10:57 am

Özge Ozbunar

Reply
Özge Ozbunar september 18, 2017 - 1:02 pm

Dit zijn wij xD

Reply
Nikki Gerritsen september 18, 2017 - 10:50 am

Romy Gerritsen (jij bent het zusje behalve stappen en alcohol enz)

Reply
Romy Gerritsen september 18, 2017 - 10:51 am

Bedankt denk ik – of niet hahaha

Reply
Nikki Gerritsen september 18, 2017 - 11:00 am

Ja hoor strijder

Reply
Nikki Gerritsen september 18, 2017 - 10:50 am

Romy Gerritsen (jij bent het zusje behalve stappen en alcohol enz)

Reply
Romy Gerritsen september 18, 2017 - 10:51 am

Bedankt denk ik – of niet hahaha

Reply
Nikki Gerritsen september 18, 2017 - 11:00 am

Ja hoor strijder

Reply
Gerran Davelaar september 18, 2017 - 10:49 am

Harm-Jan Reemst

Reply
Gerran Davelaar september 18, 2017 - 10:49 am

Harm-Jan Reemst

Reply
Maud Bruinsma september 18, 2017 - 10:46 am

Jolien Swarts

Reply
Maud Bruinsma september 18, 2017 - 10:46 am

Jolien Swarts

Reply
Jolien Swarts september 19, 2017 - 9:16 am

very true dit hoor

Reply
Maud Bruinsma september 18, 2017 - 10:46 am

Giena Bruinsma

Reply
Maud Bruinsma september 18, 2017 - 10:46 am

Giena Bruinsma

Reply
Gerran Davelaar september 18, 2017 - 10:45 am

Jeffrey Smink

Reply
Jeffrey Smink september 18, 2017 - 10:49 am

Haha ik wordt Gerran2.0, keihard feesten dan

Reply
Gerran Davelaar september 18, 2017 - 10:45 am

Jeffrey Smink

Reply
Jeffrey Smink september 18, 2017 - 10:49 am

Haha ik wordt Gerran2.0, keihard feesten dan

Reply
Mariska van Dijk september 18, 2017 - 10:30 am

Selma Jusufovic

Reply
Mariska van Dijk september 18, 2017 - 10:30 am

Selma Jusufovic

Reply
Jihan Atmani september 18, 2017 - 10:25 am

Evelien Huisinga

Reply
Jihan Atmani september 18, 2017 - 10:25 am

Evelien Huisinga

Reply
Merel Vis september 18, 2017 - 10:25 am

Dit dus!

Reply
Merel Vis september 18, 2017 - 10:25 am

Dit dus!

Reply
Sanne Schep september 18, 2017 - 10:22 am

Babette Corine

Reply
Sanne Schep september 18, 2017 - 10:22 am

Babette Corine

Reply
Maame K. Stephens september 18, 2017 - 10:15 am

Kwame Carr soms he

Reply
Kwame Carr september 18, 2017 - 10:56 am

Maar echt!

Reply
Kwame Carr september 18, 2017 - 10:56 am

Maar echt!

Reply
Ilse Brandemann september 18, 2017 - 10:09 am

Sarai Heijboer

Reply
Ilse Brandemann september 18, 2017 - 11:29 am

Inez, Leanne, Rineke

Reply
Leanne Grisnich september 18, 2017 - 11:32 am

Ach kind trek je het niet meer

Reply
Geeke ter Maaten september 18, 2017 - 9:59 am

Gertine van Veldhuizen interesting…

Reply
Petra ter Veld september 18, 2017 - 9:54 am

Sanne Schep

Reply
Britnny Baah Acheamfour september 18, 2017 - 9:51 am

Maame K. Stephens

Reply
Maame K. Stephens september 18, 2017 - 10:09 am

Herkenbaar! 😭😭. Nu kraa dat ik op ben, stress ik because of this stupid thesis

Reply
Aisling Hop september 18, 2017 - 9:48 am

Solange van Oosten

Reply
Angela Boom-Slaman september 18, 2017 - 9:45 am

Kim Boom Sharon van den Hoek Linda de Jong genieten dus…..

Reply
Mariette van Kleij september 18, 2017 - 9:41 am

Henriëtte Van Kleij-van Zwienen

Reply
Rosalie Lamers september 18, 2017 - 9:38 am

Dolinda Lamers

Reply
Amal van Riel september 18, 2017 - 9:33 am

Jo-anne Krukkert

Reply
Melissa Maria september 18, 2017 - 9:33 am

Dewy Pluim

Reply
Elleke van Weert september 18, 2017 - 9:23 am

Sofie de Leeuw dit is echt een goed stukje!

Reply
Hawra Salaams september 18, 2017 - 9:17 am

Isabelle de la Mer

Reply
Aimée Nelissen september 18, 2017 - 9:01 am

Jouelle Nelissen kon jij wel over mij schrijven

Reply
Willemieke Oudshoorn september 18, 2017 - 8:50 am

Love this Manouk Jansen

Reply
Hennie Oudshoorn september 18, 2017 - 11:45 am

Wist niet dat Derks een broer van je is Willemieke

Reply
Manouk Jansen september 18, 2017 - 11:45 am

Ik dacht precies hetzelfde! Hennie Oudshoorn

Reply
Bas Derks september 18, 2017 - 12:48 pm

Bro’s before schools

Reply
Willemieke Oudshoorn september 18, 2017 - 1:13 pm

Hahaha ja ik kon mezelf ook goed vinden in dat zusje! Daarom ook zo gek op dit stuk

Reply
Bas Derks september 18, 2017 - 1:16 pm

Liefduh (en sterkte) <3

Reply
Willemieke Oudshoorn september 18, 2017 - 1:21 pm

Liefduh terug voor je stukken Bas!

Reply
Willemieke Oudshoorn september 18, 2017 - 1:21 pm

Liefduh terug voor je stukken Bas!

Reply
Talitha Blom september 18, 2017 - 8:49 am

Kerel het zou zo fijn zijn als dit even algemene kennis zou worden! Ik merk het zelf ook met mijn studie en ik geniet ook heel erg van mijn studie maar het is wel altijd kiezen welk vak je meer prioriteit gaat geven omdat het zo veel is. Bedankt dat je hier wat van zegt!

Reply
Megan Bijpost september 18, 2017 - 8:49 am

Maartje Puls dus 10 dagen 🙂

Reply
Maartje Puls september 18, 2017 - 8:52 am

Haha love this❤️

Reply
Casper Stienstra september 18, 2017 - 8:31 am

Pieter Stienstra dit is een goed artikel

Reply
Lauriene Pot september 18, 2017 - 8:17 am

Boyd Maduro

Reply
Joy Albers september 18, 2017 - 8:12 am

Carry

Reply
Carry Albers september 18, 2017 - 8:42 am

En zo is het….

Reply
Veerle Klok september 18, 2017 - 8:12 am

Talitha Blom dit tho

Reply
Talitha Blom september 18, 2017 - 8:14 am

tja

Reply
Talitha Blom september 18, 2017 - 8:16 am

maar als je studie leuk is heb je er niet zoveel last van 😛

Reply
Mirthe van Hoorn september 18, 2017 - 8:08 am

Derks dit is echt een raak geschreven stuk. Ik zou het niet beter kunnen omschrijven! Klasse kerel

Reply
Frank van den Eijkhof september 18, 2017 - 8:08 am

De ondertoon van je verhaal lijkt te zijn dat als je zus zoveel inspanning levert, zij verdient de eindstreep te halen. Of, andersom, dat eindstrepen die zoveel inspanning vragen, eigenlijk niet zouden moeten bestaan.

Helaas werkt het niet zo. Misschien kan je zus effectiever leren (arceren staat bekend als slechte leermethode), misschien heeft je zus simpelweg te hoog gegrepen en moet ze accepteren dat dit niet voor haar weggelegd is. En misschien weet je zus deze tegenspoed te overwinnen en komt ze alsnog op haar einddoel; hoe moeizamer de overwinning, hoe zoeter de beloning.

In de grotere lijn is er maatschappelijk nut en persoonlijke beloning voor het ver specialiseren in alle vakgebieden. Hopelijk stoppen mensen op tijd als het offer om die eindstreep te halen te groot is… maar tegelijk hebben wij nut van de mensen die zulke specialisten worden, en moeten we hopen dat over alle mensen heen sommigen zo ver kunnen en willen gaan.

Ik heb zelf Informatica gestudeerd; in mijn tijd was de slaagkans per lastig tentamen ongeveer 1/3, de afvalrace was enorm. De ene jongen die de studie in de officiële 4 jaar afrondde (niet ik 🙂 ) had een leven zoals jij van je zus beschrijft. Nu heb ik op latere leeftijd mijn eerste graads wiskunde gehaald, en dat gaf mij veel stress… en nu veel voldoening. Wetenschappelijk onderzoek was echter te stressvol voor mij, daar heb ik op moeten geven. En anderen zwemmen daarin als vissen in het water.

Reply
Thomas Kos september 18, 2017 - 8:02 am

Dilemma puntje: Of jezelf een depressie studeren omdat de gemiddelde werkgever tegenwoordig minimaal een hbo-diploma van je verwacht bij het solliciteren. Of een stuk gelukkiger leven in je jaren 20 en dan met een ‘lager’ diploma niet aan de bak komen? :).

Al staat het los van bedrijven die minimaal hbo werk en-denkniveau hanteren.

Al met al, een sterk stuk!

Reply
Danielle Deighton september 20, 2017 - 7:17 am

Ik werk zonder diploma op mbo-niveau omdat ik de druk niet trok. Ik verdien niet veel maar ik ben gelukkig 👍 Een keuze heb je altijd 😉

Reply
Eva Sikkema september 18, 2017 - 7:56 am

Edwin trueeeee

Reply
Annelieke Bos september 18, 2017 - 7:50 am

Ik vraag me af of het komt door de studiedruk of door de veranderde maatschappij. Voor mij ligt het met name aan de maatschappij en ja dat kan ik makkelijk zeggen als niet-meer-student. Maar kijk eens naar de groep jonge ouders, daar gebeurd precies hetzelfde.
Er “moet” zoveel. Goede cijfers halen, papers inleveren, dat feestje meepakken (want anders ben je saai), vriendschappen onderhouden, die leuke foto op Insta/Facebook whatever.
Wij, als onderdeel van onze eigen maatschappij, leggen de druk veel te hoog.
Maak KEUZES en daarnaast…. soms voel je je gewoon kut en hou dan op met mooi weer spelen….

Reply
Zwanny de Gier september 18, 2017 - 7:49 am

Annike de Gier….

Reply
Youri van Leuven september 18, 2017 - 7:47 am

Derk Van der Es, ondertussen rustig biertjes klappen en zesjes halen

Reply
Anne-Wil van Schalm september 18, 2017 - 7:39 am

Jane Schulting Fleur Sterk

Reply
Ingrid Nieuwenhuis september 18, 2017 - 7:33 am

Magda dit gaat over mij en de laatste alinea ben ik nu mee bezig..

Reply
Magda Nieuwenhuis september 18, 2017 - 7:47 am

Volhouden!!!👍👊

Reply
Wouter Hameeteman september 18, 2017 - 7:30 am

Is het ooit wel eens in je opgekomen dat je zusje misschien niet geschikt is om überhaupt te studeren? Niets ten nadele van je zusje hoor, maar sommige mensen zijn nou eenmaal niet intelligent genoeg om door te studeren. Hoe graag sommige mensen dat ook zouden willen en je verhaal klinkt een beetje alsof je zusje er daar een van is. Als je jezelf opsluit met je boeken en verder niets leuks doet met je leven, denk ik eerlijk gezegd dat studeren niet voor je is weggelegd.

Daarnaast vraag ik me af hoe je aan de cijfers komt dat één op de vier student ritalin slikt, 40% van de promovendi het risico loopt depressief te worden etcetera?

Nogmaals niets ten nadele van je zusje, maar ik denk dat ze nog eens goed moet nadenken of doorstuderen wel echt iets voor haar is.

Reply
Dit is Derks september 18, 2017 - 7:41 am

Bronnen staan in artikel zelf (als je doorklikt op link). Ik gebruik mijn zusje hier als voorbeeld voor het overkoepelende probleem. Als alleen mijn zusje hiermee zat, zou ik precies hetzelfde zeggen – eigen verantwoordelijkheid nemen – maar dit is veel groter. Als 50% van de studenten kampt met stress of zelfs naar de pillen grijpt, is het probleem naar mijn mening structureler en moeten we eens goed kijken naar het systeem i.p.v. onze vingers wijzen naar de ‘slachtoffers’ (victim-blaming) van datzelfde systeem. Zelfs onze minister van onderwijs, mevrouw Bussemaker, sprak erover in haar openingsspeech van het academisch jaar. http://bit.ly/bussemaker-prestatiedruk

Reply
Domenico Consoli september 18, 2017 - 8:05 am

Niet intelligent genoeg om te studeren? :p

Reply
Stina Volker september 18, 2017 - 8:12 am

Precies mijn gedachte! Ik ben niet uberslim maar heb altijd best relaxed kunnen studeren, zelfs op mijn 43e met een volledige baan ernaast.

Reply
Wouter Hameeteman september 18, 2017 - 8:14 am

Dus een vragenlijst onder respectievelijk 400 en 1100 studenten vindt jij genoeg om te veralgemeniseren voor de hele studenten populatie, terwijl ook nog eens volledig onduidelijk is hoe en aan wat voor studenten die vragen zijn gesteld? Niet mijn idee van gedegen onderzoek doen.

En zoals minister Bussemaker ook zegt: je niet een diploma van de universiteit niet als de heilige graal zien. Misschien moet een aanzienlijk deel van de studenten die aangeeft het allemaal te zwaar te vinden wel overwegen over te stappen naar het hbo? Dat zijn immers (over het algemeen) ook prima opleidingen met dito diploma’s.

Reply
Wouter Hameeteman september 18, 2017 - 8:17 am

Dat kan toch? Ik wil je niet per se van een roze wolk af helpen, maar dat geldt toch echt voor de meerderheid van de Nederlanders.

Reply
Riëtte Bullee september 18, 2017 - 8:23 am

Wouter Hameeteman goed bedacht, maar dan moeten deze studenten zich ook committeren aan een torenhoge studieschuld. Je moet dan namelijk alles terug betalen van alles wat je langer dan 4 jaar studeren. Dat is een lastig besluit om te nemen. Ja, er is dan minder studielast, maar een huis kopen wordt toch wat lastiger de tien jaar daarna.

Reply
Bas Derks september 18, 2017 - 8:25 am

@Stina Op uw ’43e’, dat betekent dat u in een andere tijd heeft gestudeerd dan de huidige studenten. Druk/tijden zijn veranderd helaas. Stufi en langstuderen is aangepakt. De druk om een baan (en dus diploma) te halen is opgelopen.

@Wouter Als ik het goed begrijp, leg je de volledige schuld bij de studenten zelf? Verantwoordelijkheden liggen ook bij onderwijsinstituten. Door alles af te schuiven op studenten die alles doen wat in hun mars ligt, wordt het probleem naar mijn mening alleen maar groter (je gaat aan jezelf twijfelen, ervaart meer druk, etc.). Dat jij wel ‘fluitend’ door je studie loopt, mag je alleen maar blij mee zijn, maar dat betekent nog niet dat het systeem klopt.

Reply
Frank van den Eijkhof september 18, 2017 - 8:28 am

Dit is Derks Het is mij niet duidelijk uit je tegenwerping of je de uitdaging weg wilt halen, dan wel mensen voor wilt houden dat als ze over hun grenzen gaan, ze zouden moeten stoppen. Ik denk zelf dat uitdagingen weghalen niet een reële optie is; als er uitdagingen bestaan, zijn er altijd die het proberen, en ook altijd die slagen.

Reply
Chantal Harmsen van de Weerd september 18, 2017 - 8:31 am

Grappig dat Bas een stuk schrijft om zijn zusje in haar kracht te zeggen en jullie het keihard onderuit maaien. Mis je ook een stukje van de boodschap.

Ik denk dat je trots mag zijn op je zusje die ergens zo volledig voor gaat. Of het nu makkelijk is of niet. En fijn dat ze een broer heeft die zo naar haar op en om ziet. Lof voor jou Bas Derks 💜

Reply
Stina Volker september 18, 2017 - 8:33 am

Bas Derks die tegenwerping verwachtte ik al, maar zoveel
is er niet veranderd hoor in 8 jaar. Bovendien had ik er dus een volledige baan naast en moest ik reizen van Breda naar AMS (Vu). O ja, en het is toch ook bekend dat studeren op latere leeftijd meer moeite kost….

Reply
Bas Derks september 18, 2017 - 8:34 am

Frank van den Eijkhof Ik ben zeker voor uitdaging, daar word je beter van, maar uitdaging kan ook te ver doorschieten. Als ik tegen jou zeg dat je vanaf 100 meter de bal met je kin in een basket moet schieten, gaat je dat never nooit lukken. En stel, het lukt je, dan ben je een gelukkige uitzondering. Vroeger stond die basket veel dichterbij (langer studeren, stufi) en mocht je het nog met je handen doen. Dat was ook moeilijk, maar iig haalbaar.

PS: Ja, ik ben voor het pakken van eigen verantwoordelijkheid, daarom ben ik zelf ook met pre-master gestopt. Er zit voor mij alleen wel een verschil tussen een weg met hobbels of een doodlopende. Zolang mensen denken dat het puur en alleen aan hunzelf ligt, gaat er nooit iets veranderen en vergroot je de kans dat we Zuid-Korea achterna gaan.

Reply
Bas Derks september 18, 2017 - 8:37 am

Stina Volker Stufi en langstuderen is aangepakt. De druk om een baan (en dus diploma) te halen is opgelopen. Noem dat maar niets. En dat u niet een te hoge druk heeft ervaren, is alleen maar fijn, maar dat zegt nog niet dat het systeem deugt.

Reply
Rick Feskens september 18, 2017 - 8:41 am

@Wouter, helaas zit er in jouw verhaal een harde waarheid. Ik ben het er alleen niet mee eens dat studeren niet voor haar is weggelegd. Integendeel, ik denk dat het goed is dat ze ambities heeft en boven zichzelf probeert uit te stijgen. Als ze echter haar complete leven zodanig moet indelen om de studie te behalen vraag ik mij alleen af of ze niet iets te hoog heeft gegrepen. Ze kan beter een lager, maar nog steeds uitdagend, niveau kiezen waardoor andere prioriteiten naast haar studie ook haalbaar zijn. Dat zal ze ongetwijfeld te min vinden. Ze is niet de enige de hierin een twijfelachtige keuze maakt, maar een heleboel studenten zetten te hoog in en moeten veel inleveren. Uiteindelijk behalen ze met met pijn en moeite een goed diploma, maar of diegene daadwerkelijk voldoende capaciteiten heeft op de werkvloer… Dat is maar de vraag. In mijn ogen is zo’n diploma zelfs vertekenend.

Reply
Frank van den Eijkhof september 18, 2017 - 8:42 am

Bas Derks Ik kan prima accepteren dat niet iedereen een uitdaging aankan, en ik hoop dat zo iemand dan wijs genoeg is om te stoppen. Helaas voor die redenering is het echter zo dat er ook persoonlijke voldoening, persoonlijke winst en maatschappelijk nut is als zulke studie uitdagingen behaald worden. En dus gaan velen het proberen en niet zo velen ervoor slagen. Ik zie niet hoe dat veranderd kan worden, moeilijkheden overkomen is zowel mooi als een potentiële molensteen om je nek.

Reply
Wouter Hameeteman september 18, 2017 - 8:49 am

@rick: dat is inderdaad precies wat ik bedoel.

@bas wie zegt dat ik zelf fluitend door mijn studie heen ga?

Reply
Domenico Consoli september 18, 2017 - 9:10 am

Wouter Hameeteman JIj bent echt zo’n typisch mannetje zeg en met deze opmerking val je gigantisch door de mand.
“Misschien moet een aanzienlijk deel van de studenten die aangeeft het allemaal te zwaar te vinden wel overwegen over te stappen naar het hbo? Dat zijn immers (over het algemeen) ook prima opleidingen met dito diploma’s.

Reply
Wouter Hameeteman september 18, 2017 - 9:13 am

Wat is daar typisch aan dan?

Reply
Bas Derks september 18, 2017 - 9:22 am

Prima. Dan is het allemaal de eigen schuld van studenten zoals mijn zusje. Zeggen jullie het tegen alle honderdduizenden? <3

Reply
Wouter Hameeteman september 18, 2017 - 9:31 am

Ja dat zal ik doen! Maar dat beantwoord nog steeds niet mijn vraag: wie zegt dat ik wel fluitend door mijn studie ga? En bovendien, ik zeg nergens dat het allemaal de schuld is van de studenten, maar ik probeer wat nuance aan te brengen in je verhaal, maar blijkbaar kun je dat niet zo goed verdragen, wat ik persoonlijk jammer vind! En daarnaast, het totaal aantal studenten in Nederland was in 2016 264.838, aldus het NRC (https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/30/aantal-studenten-in-2016-weer-gestegen-a1543598) dus om nou te zeggen dat ik het tegen ‘honderdduizenden’ moet zeggen, lijkt me ietwat overdreven 🙂

Reply
Agnes Pruis september 18, 2017 - 12:48 pm

Gerbrich dat artikel van Jet Bussemaker. He-le-maal terecht!

Reply
Agnes Pruis september 18, 2017 - 12:52 pm

Bas Derks verder ben ik het, als hardwerkende student helemaal met je eens! Burn-out, depressies, pillen, therapie, allerlei bijlessen en extra kansen aanvragen vanwege medische redenen… studeren is fantastisch, maar er zit een duistere kant aan!

Reply
Gerbrich Elzinga september 18, 2017 - 12:52 pm

Agnes Pruis Ja, leuk en aardig dat artikel van Jet Bussemaker, maar het is allemaal wel zo abstract als de pest. Nergens worden concrete voorstellen gedaan…

Reply
Bas Derks september 18, 2017 - 1:16 pm

Gerbrich Elzinga Jaaa, dat miste ik ook. En zij zit juist in de positie om er wat aan te doen.

Reply
Bas Derks september 18, 2017 - 1:16 pm

Gerbrich Elzinga Jaaa, dat miste ik ook. En zij zit juist in de positie om er wat aan te doen.

Reply
Wietske Nutma september 18, 2017 - 3:28 pm

Eva Boersma ik dacht ik kijk nog even bij de comments😂 het feit dat ie ‘vindT jij’ schrijft laat even zien wie er hier niet heeft gestudeerd vroeger😂😂😂

Reply
Wietske Nutma september 18, 2017 - 3:28 pm

Eva Boersma ik dacht ik kijk nog even bij de comments😂 het feit dat ie ‘vindT jij’ schrijft laat even zien wie er hier niet heeft gestudeerd vroeger😂😂😂

Reply
Wouter Hameeteman september 18, 2017 - 3:35 pm

Dat klopt, ik studeer nog steeds. En dat is geen Nederlands kan ik je vertellen. Maar bedankt voor je opmerking, ik heb het aangepast. 🙂 Bovendien zie ik niet wat dat te maken heeft met het punt dat ik probeer te maken. Het gaat namelijk niet over mij in dit geval, dus of ik nou wel of niet gestudeerd heb doet er in dit geval niet toe volgens mij.

Reply
Wouter Hameeteman september 18, 2017 - 3:35 pm

Dat klopt, ik studeer nog steeds. En dat is geen Nederlands kan ik je vertellen. Maar bedankt voor je opmerking, ik heb het aangepast. 🙂 Bovendien zie ik niet wat dat te maken heeft met het punt dat ik probeer te maken. Het gaat namelijk niet over mij in dit geval, dus of ik nou wel of niet gestudeerd heb doet er in dit geval niet toe volgens mij.

Reply
Frank van den Eijkhof september 18, 2017 - 3:52 pm

Bas Derks Ik weet niet goed wat de schuld is van je zus. Zij gaat een uitdaging aan, mooi. Ze heeft moeite met de uitdaging, dat overkomt velen. Misschien moet ze stoppen ondanks dat ze er helemaal voor gaat… dat kan, maar doen hoeft ze in ieder geval niet achteraf te denken ‘had ik maar harder gewerkt’. En misschien weet ze haar doel toch nog te halen, en dat maakt het diploma zoveel waard. Dat is echter geen schuld verhaal, dat is een verhaal dat voor velen geldt die een heel lastig papier proberen te halen. Als het makkelijk was, was het papier niet zoveel waard.

Reply
Frank van den Eijkhof september 18, 2017 - 3:52 pm

Bas Derks Ik weet niet goed wat de schuld is van je zus. Zij gaat een uitdaging aan, mooi. Ze heeft moeite met de uitdaging, dat overkomt velen. Misschien moet ze stoppen ondanks dat ze er helemaal voor gaat… dat kan, maar doen hoeft ze in ieder geval niet achteraf te denken ‘had ik maar harder gewerkt’. En misschien weet ze haar doel toch nog te halen, en dat maakt het diploma zoveel waard. Dat is echter geen schuld verhaal, dat is een verhaal dat voor velen geldt die een heel lastig papier proberen te halen. Als het makkelijk was, was het papier niet zoveel waard.

Reply
Rijnyr van Putten september 19, 2017 - 9:48 am

Ik vermoed dat er daarin ook een flinke vinger te wijzen is naar de maatschappij zelf. Diezelfde maatschappij die kinderen al jaren vertelt dat ze alles kunnen bereiken, als ze maar hard genoeg willen, diezelfde maatschappij die met het stellen van het behalen van een papiertje als einddoel van de jeugd een nadruk legt die niet gelegd zou moeten worden, en dezelfde maatschappij die mede daardoor mensen is gaan beoordelen op het papiertje dat ze hebben. Diezelfde maatschappij waarin ouders het belachelijk vinden dat hun kind naar de havo verwezen wordt ‘als het ook best VWO aankan,’ en daarvoor zowel kind als leerkrachten opjagen, waardoor kinderen denken liever tien, twaalf, veertien jaar op hun tenen te lopen dan dat ze inzien dat de verwachtingen van henzelf en de mensen om hen heen misschien wel onrealistisch zijn.

En laten we wel zijn, we kunnen als maatschappij ook best af met wat minder universitair opgeleiden.

Reply
Femke van Houdt september 19, 2017 - 3:06 pm

Dan nog vraag ik me af wat het met je intelligentie te maken heeft als je gevraagd wordt in een week tijd drie boeken te lezen. Het heeft niet alleen te maken met of je intelligent genoeg bent om de stof te begrijpen, het is ook de hoeveelheid werk die je op je bord krijgt.

Reply
Femke van Houdt september 19, 2017 - 3:06 pm

Dan nog vraag ik me af wat het met je intelligentie te maken heeft als je gevraagd wordt in een week tijd drie boeken te lezen. Het heeft niet alleen te maken met of je intelligent genoeg bent om de stof te begrijpen, het is ook de hoeveelheid werk die je op je bord krijgt.

Reply
Rijnyr van Putten september 19, 2017 - 3:19 pm

Het heeft niet zo nodig iets met je intelligentie te maken. Er zijn zoveel dingen die het volgen van een opleiding van je vraagt die niet noodzakelijk iets met het vrij abstracte begrip van intelligentie te maken hebben. Bij sommige opleidingen gaat dat wat meer om sociale vaardigheden, bij andere wat meer om het kunnen onthouden en toepassen van lectuur, bij sommige opleidingen is het weer meer concentratievermogen, doorzettingsvermogen, stressbestendigheid etc. Niemand pretendeert dat het afmaken van opleidingen een kwestie van intelligentie is.

Reply
Bianca de Ruyter september 19, 2017 - 6:21 pm

Femke van Houdt, dat was ook precies wat ik dacht. Naar mijn mening is het zelfs onmogelijk om voor een tentamen álle literatuur te lezen. Ja, misschien als je al je vriendschappen verbreekt en je baantje opzegt. Naar het hbo gaan heeft geen zin voor iemand die intelligent genoeg is maar wel altijd in tijdnood zit, want het hbo niveau is dan niet uitdagend genoeg.

Reply
Bianca de Ruyter september 19, 2017 - 6:21 pm

Femke van Houdt, dat was ook precies wat ik dacht. Naar mijn mening is het zelfs onmogelijk om voor een tentamen álle literatuur te lezen. Ja, misschien als je al je vriendschappen verbreekt en je baantje opzegt. Naar het hbo gaan heeft geen zin voor iemand die intelligent genoeg is maar wel altijd in tijdnood zit, want het hbo niveau is dan niet uitdagend genoeg.

Reply
Ellen Eisenga september 18, 2017 - 7:25 am

Thamara Mol

Reply
Marcella Luiken september 18, 2017 - 7:22 am

Afgestudeerd, zonder ritalin en depressie. Ben ik zomaar uniek in mijn soort!
Ben wel psycholoog, dat dan weer wel.. met die huidige jongvolwassenen in mijn kamer…

Reply
Kitty Schlee september 18, 2017 - 8:01 am

Jij bent gewoon pur-sang .. punt uit.!

Reply
Marcella Luiken september 18, 2017 - 9:09 am

Kitty 😇🤣

Reply
Marit van Winkelen september 18, 2017 - 7:19 am

Chantal Jirsca Roselie voor deze drukke weken

Reply
Chantal Hage september 18, 2017 - 8:36 am

Lekker optimistisch op de maandagochtend

Reply
Trees van Rootselaar september 18, 2017 - 7:18 am

Wat een goed verhaal..Top!

Reply
Suheyla Yalcin september 18, 2017 - 7:17 am

Hélène Christelle

Reply
Christine Sytsma september 18, 2017 - 7:16 am

Mooi stuk Arno

Reply
Arno Hilgeman september 18, 2017 - 1:23 pm

Eens!

Reply
Arno Hilgeman september 18, 2017 - 1:23 pm

Eens!

Reply
Ruben Bos september 18, 2017 - 7:09 am

Jildau Faber

Reply
Jildau Faber september 18, 2017 - 7:29 am

Dit is zooo waar

Reply
Stephanie Bouquet september 18, 2017 - 7:09 am

Dick Bouquet nou hier hadden we het woensdag over

Reply
Willeke Haanschoten september 18, 2017 - 7:02 am

Malou Leeman, ik denk dat ons leven pas weer begint na Juni 2018

Reply
Jasmijn van Bilsen september 18, 2017 - 6:57 am

Eveline Kerkhoven heel mooi gesproken en herkenbaar

Reply
Maartje van der Drift september 18, 2017 - 6:51 am

Femke van der Bij, goed dat je nu werkt

Reply
Femke van der Bij september 18, 2017 - 7:15 am

Twijfel nog over een master maar als ik dit lees 🙈😂

Reply
Yoshi van den Heuvel september 18, 2017 - 6:47 am

Jamie van den Heuvel

Reply
Mike van Bergen september 18, 2017 - 6:44 am

Stephanie Wouterse

Reply
Stephanie Wouterse september 18, 2017 - 9:25 am

Moet ik me minder vaak opsluiten met mijn boeken, Mike?

Reply
Mike van Bergen september 18, 2017 - 9:48 am

Ja

Reply
Joyce van Ratingen september 18, 2017 - 6:44 am

Karin van Ratingen-Smolenaars

Reply
Veerle van der Werff september 18, 2017 - 6:42 am

Hannah van der Werff, dit is dus echt zo wat jij ook al steeds zei

Reply
Hannah van der Werff september 18, 2017 - 9:13 am

Ja echt erg

Reply
Sabrina Boerland september 18, 2017 - 6:37 am

Solange Sukami lees dit

Reply
Elbertha Jansen september 18, 2017 - 6:30 am

Chieline Erika ik kan hier echt praktisch al mijn vrienden in taggen! Herkenbaaaaaaar

Reply
Chieline Boerman-Vernooij september 18, 2017 - 3:18 pm

Haha toch is het wel vermoeiend

Reply
Chieline Boerman-Vernooij september 18, 2017 - 3:18 pm

Haha toch is het wel vermoeiend

Reply
Erika Korevaar september 18, 2017 - 4:29 pm

Ze hebben wel een punt. Maar aan de andere kant is t ook zo dat misschien veel studenten een studie willen volgen die mogelijk te hoog is voor t niveau van de persoon zelf. In principe zou je er 40 uur mee bezig moeten zijn, net zoals later je baan. Als je dan 100 uur aan het studeren ben kan je je beter afvragen of de studie wel wat voor je is

Reply
Erika Korevaar september 18, 2017 - 4:29 pm

Ze hebben wel een punt. Maar aan de andere kant is t ook zo dat misschien veel studenten een studie willen volgen die mogelijk te hoog is voor t niveau van de persoon zelf. In principe zou je er 40 uur mee bezig moeten zijn, net zoals later je baan. Als je dan 100 uur aan het studeren ben kan je je beter afvragen of de studie wel wat voor je is

Reply
Elbertha Jansen september 18, 2017 - 4:32 pm

Jaa tuurlijk, maar de druk om te presteren wordt voor iedereen steeds hoger. Ons wordt op de middelbare school al voorgeschoteld dat je zo hoog mogelijk moet komen? Dingen als “hbo Is zonde van je VWO”. Ik denk dat er steeds meer moet, wat studenten niet trekken. T effect dan wordt zegmaar dat mensen gaan onderpresteren.

Reply
Elbertha Jansen september 18, 2017 - 4:32 pm

Jaa tuurlijk, maar de druk om te presteren wordt voor iedereen steeds hoger. Ons wordt op de middelbare school al voorgeschoteld dat je zo hoog mogelijk moet komen? Dingen als “hbo Is zonde van je VWO”. Ik denk dat er steeds meer moet, wat studenten niet trekken. T effect dan wordt zegmaar dat mensen gaan onderpresteren.

Reply
Erika Korevaar september 18, 2017 - 4:37 pm

Ja, maar dan ligt t probleem toch niet aan het programma van de school maar aan het feit wij teveel willen en dat wij elkaar daartoe aansporen. Ik ben niet van mening dat een school zijn programma moet aanpassen zodat mensen met een net te laat niveau het ook. (met gemak) kunnen doen

Reply
Erika Korevaar september 18, 2017 - 4:37 pm

Ja, maar dan ligt t probleem toch niet aan het programma van de school maar aan het feit wij teveel willen en dat wij elkaar daartoe aansporen. Ik ben niet van mening dat een school zijn programma moet aanpassen zodat mensen met een net te laat niveau het ook. (met gemak) kunnen doen

Reply
Elbertha Jansen september 18, 2017 - 4:43 pm

Het programma is denk ik ook niet t probleem. Ik denk idd de eisen die ons opgelegd worden. Dingen als nominaal Is normaal enzo denk ik dan aan. En nog eens de druk van t leenstelsel dat je t risico loopt op baanloos zijn met een schuld 😂
T is een feit dat scholieren / studenten steeds vaker burn outs krijgen. Dus ik denk dat er wel wezenlijk iets moet veranderen. Zeker als ik kijk wat er ook gewoon van middelbare scholieren verwacht wordt al.

Reply
Elbertha Jansen september 18, 2017 - 4:43 pm

Het programma is denk ik ook niet t probleem. Ik denk idd de eisen die ons opgelegd worden. Dingen als nominaal Is normaal enzo denk ik dan aan. En nog eens de druk van t leenstelsel dat je t risico loopt op baanloos zijn met een schuld 😂
T is een feit dat scholieren / studenten steeds vaker burn outs krijgen. Dus ik denk dat er wel wezenlijk iets moet veranderen. Zeker als ik kijk wat er ook gewoon van middelbare scholieren verwacht wordt al.

Reply
Erika Korevaar september 18, 2017 - 4:46 pm

Jaa, das echt zuur. En ze willen nu mss weer een prestatiebeurs gaan doen. Zijn de studenten van afgelopen jaren mooi genaaid 😶 Jaa, dat vind ik ook. Ik vind dat ze beter moeten kijken naar welk IQ bij welk niveau hoort, daar mensen bij uitzoeken en kijken hoeveel die in 40 uur kunnen doen. Dan is t tenminste eerlijk

Reply
Erika Korevaar september 18, 2017 - 4:46 pm

Jaa, das echt zuur. En ze willen nu mss weer een prestatiebeurs gaan doen. Zijn de studenten van afgelopen jaren mooi genaaid 😶 Jaa, dat vind ik ook. Ik vind dat ze beter moeten kijken naar welk IQ bij welk niveau hoort, daar mensen bij uitzoeken en kijken hoeveel die in 40 uur kunnen doen. Dan is t tenminste eerlijk

Reply
Elbertha Jansen september 18, 2017 - 4:54 pm

Jaa echt? Dat zou echt zo lullig zijn!
Jaa iedereen zou gewoon een loopbaancoach in de arm moeten nemen ofzo 😂

Reply
Elbertha Jansen september 18, 2017 - 4:54 pm

Jaa echt? Dat zou echt zo lullig zijn!
Jaa iedereen zou gewoon een loopbaancoach in de arm moeten nemen ofzo 😂

Reply
Joann Marieke Smit september 18, 2017 - 6:30 am

Bertine Heijink
Vraag me af of de cijfers kloppen maar verder heeft hij gelijk 😉

Reply
Lisette Franken september 18, 2017 - 6:11 am

Mooie herinnering dat mijn keuze om als 5e jaars gpw’er af te studeren, eigenlijk heel wijs is 🙂
En wat heb ik genoten van die zeldzame mooie zomerdagen dit jaar, dat ik mijn balkon verkoos boven mijn bureau..
En op naar m’n opdrachtgever we go.

Reply
Danielle Deighton september 18, 2017 - 6:10 am

Ik heb mijn studie niet afgemaakt. Geen diploma dus, en hoewel ik soms nog weleens denk “wat als”, ben ik ook blij dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd

Reply
Renée Jansen-Wiersema september 18, 2017 - 6:06 am

Martin Jansen sterkte met evenwicht houden, ‘man met ervaring’. Tijdens het leren heb jij ook leren leven.

Reply
Martin Jansen september 18, 2017 - 6:10 am

Komt goed mam!

Reply
Martine de Bruin september 18, 2017 - 5:56 am

Hilke Bouter waar zijn we mee bezig

Reply
Hilke Bouter september 18, 2017 - 1:18 pm

😱😭

Reply
Hilke Bouter september 18, 2017 - 1:18 pm

😱😭

Reply
Samantha Schrader september 18, 2017 - 5:56 am

Charlotte Aronds

Reply
Dia Scholtens september 18, 2017 - 5:55 am

Angelique Scholtens

Reply
Marianne Boer september 18, 2017 - 5:49 am

Elisa Veldhuijzen, read this. Die moeten we onthouden… Love it❤

Reply
Marlou van Hal september 18, 2017 - 5:46 am

Marcella Lagerweij klopt helemaal, jij hebt de juiste beslissing gemaakt door te kiezen om niet te gaan doorstuderen.

Reply
Anne Tankink september 18, 2017 - 5:41 am

Bas Koenen

Reply
Tamara Harzevoort september 18, 2017 - 5:40 am

Maïllis Jansen, toch blij dat je al die feestjes hebt 😉

Reply
Maïllis Jansen september 18, 2017 - 5:45 am

Ik ook haha!

Reply
Sanne van Houwelingen september 18, 2017 - 5:30 am

Job Oldegbers Bregje Notenboom Romy van der Wiel

Reply
Nelleke Otte september 18, 2017 - 5:23 am

Janine Burgers je bent niet alleen!!

Reply
Evalyne Esselink september 18, 2017 - 5:22 am

Anna

Reply
Sanne Maarsen september 18, 2017 - 5:17 am

Iris van Buul

Reply
Sanne Maarsen september 18, 2017 - 5:17 am

Iris van Buul

Reply
Cezanne Kooij september 18, 2017 - 5:10 am

Arame Keuker

Reply
Cezanne Kooij september 18, 2017 - 5:10 am

Arame Keuker

Reply
Nadia Koedoot september 18, 2017 - 4:54 am

Sharona

Reply
Nadia Koedoot september 18, 2017 - 4:54 am

Sharona

Reply
Marloes de Lange september 18, 2017 - 4:51 am

Chantal, allemaal niet al te serieus nemen dus Probeer er ontspannen in te staan!

Reply
Marloes de Lange september 18, 2017 - 4:51 am

Chantal, allemaal niet al te serieus nemen dus Probeer er ontspannen in te staan!

Reply
Chantal Franken september 19, 2017 - 5:43 am

Haha als de overheid en onderwijsinstellingen hier nou eens wat mee gaan doen

Reply
Marloes de Lange september 19, 2017 - 5:43 am

Chantal Franken eens! Pak ze aan!! 😉

Reply
Daphne Gerrits september 18, 2017 - 4:48 am

Renate Schippers

Reply
Daphne Gerrits september 18, 2017 - 4:48 am

Renate Schippers

Reply
Demi Brinkhuis september 18, 2017 - 4:29 am

Kyra Smeets dit is eigenlijk zo waar

Reply
Demi Brinkhuis september 18, 2017 - 4:29 am

Kyra Smeets dit is eigenlijk zo waar

Reply
Kyra Smeets september 18, 2017 - 5:48 am

Wauw! Ontzettend waar, spijker op de kop zelfs 😅

Reply
Bob Wanders september 18, 2017 - 2:08 am

Sharif Ali Bas Neijzen Yasin Sagdur

Reply
Yasin Sagdur september 18, 2017 - 7:19 am

Hahah Derks is sowieso feminist

Reply
Koen Ipema september 19, 2017 - 12:22 pm

Yasin Sagdur iedereen met respect voor vrouwen is een feminist?! Ken je de term wel?

Reply
Koen Ipema september 19, 2017 - 12:22 pm

Yasin Sagdur iedereen met respect voor vrouwen is een feminist?! Ken je de term wel?

Reply
Kayl Jessy september 18, 2017 - 12:47 am

Wilma Ruiter daarom ben ik heel blij dat ik ooit gestopt ben

Reply
Kayl Jessy september 18, 2017 - 12:48 am

Wacht, ik bedoel, nooit begonnen

Reply
Wilma Ruiter september 18, 2017 - 12:49 am

Wat wil je hiermee zeggen?

Reply
Kayl Jessy september 18, 2017 - 12:50 am

Nou precies dat wat ik zeg, dat ik blij ben dat ik toen gewoon gestopt ben met school en ben gaan werken en nooit ben gaan studeren

Reply
Kayl Jessy september 18, 2017 - 12:46 am

Cheryll Ruiter perfect dit

Reply
Gea Jansen september 17, 2017 - 11:35 pm

Erg herkenbaar! Geruststellend om te lezen dat ik niet de enige ben die tijdens de studie in een depressie is beland. Aan de andere kant liegen de cijfers van verschillende onderzoeken er niet om en zou er toch iets aan gedaan moeten worden, lijkt mij.

Reply
Fleur Wijtman september 17, 2017 - 11:33 pm

Lisa Swart ❤️

Reply
Suzanne Vos september 17, 2017 - 11:32 pm

Je hebt zo ontzettend gelijk. De druk is hoog voor velen. Anderen maken er een potje van en weer een groot deel kan het niet betalen. Iets om ernstig over na te denken! Ohja, en hoe groot is de baangarantie?

Reply
André Treur september 17, 2017 - 11:16 pm

Dat “nieuwe” leenstelsel is wel een succes. Na 5 of meer jaar maximaal studeren, heb je een studieschuld van ongeveer 50.000 en dan moet nog geluk hebben als je een fulltime baan kan vinden die aansluit bij je opleiding.

En de jongeren en ouders van MBO ers met een baan in de (land)bouw beginnen zeldzaam te worden.

Lijkt me een puntje voor de formateurs.

Reply
Cornelia Wieringa september 17, 2017 - 10:59 pm

Nadine Peels Best pijnlijk hoe goed dit klopt.

Reply
Mariël Van Steensel september 17, 2017 - 10:48 pm

Precies

Reply
Laxmie Siwpersad september 17, 2017 - 10:42 pm

Wauw “want leven, dat leer je niet uit boeken. Leven doe je.”
Mooi weer!

Reply
Eveline Bruijsten september 17, 2017 - 10:35 pm

Susannah Grienberger

Reply
Susannah Grienberger september 17, 2017 - 10:40 pm

Jup.

Reply
Mascha de Kind september 17, 2017 - 10:33 pm

Janneke Janssen right on point

Reply
Esther Helgers september 17, 2017 - 10:08 pm

Thirza Lakerveld ook n mooie ( zonder bedoelingen hoor)

Reply
Elianne van Ieperen september 17, 2017 - 10:07 pm

Jorrit Boerma kom maar gezellig studeren

Reply
Jorrit Boerma september 17, 2017 - 10:17 pm

Hmmm umh..

Reply
Kelvin Kerkmeester september 17, 2017 - 10:02 pm

Lieselotte Versteege

Reply
Annelein Sleurink september 17, 2017 - 9:57 pm

Madelon Sleurink ff lezen hoor als kers verse student

Reply
Madelon Sleurink september 18, 2017 - 8:48 am

😘

Reply
Dit is Derks september 17, 2017 - 9:45 pm

Trouwens, die foto is geen stockfoto: dat zijn mijn zusje en ik bij de Taj Mahal (kijks ons even kek doen). Niet leren om te leven, maar leren door te leven. <3 #levendoeje (gemaakt door Yvette Baur fotografie) https://www.instagram.com/p/BXJMyI6lnjJ/

Reply
Wouter van Halm september 17, 2017 - 9:44 pm

Steven Tijssen mooi stuk

Reply
Steven Tijssen september 17, 2017 - 9:49 pm

Pracht stuk. Sick.

Reply
Anne-Hil Engels september 17, 2017 - 9:42 pm

Irene van Kammen

Reply
Irene van Kammen september 17, 2017 - 9:47 pm

Hahaha ik heb alleen nog maar wiskunde bijgehouden

Reply
Anne-Hil Engels september 17, 2017 - 9:48 pm

Trots op je

Reply
Deborah Mooiweer september 17, 2017 - 9:33 pm

Aaron Donkers

Reply
Morena Rua september 17, 2017 - 9:26 pm

Imke van Noort❤

Reply
Imke van Noort september 18, 2017 - 11:19 am

😘❤

Reply
Maxime van den Heuvel september 17, 2017 - 9:24 pm

Brenda ter Haar

Reply
Alice de Graaf september 17, 2017 - 9:18 pm

Jeroen best herkenbaar dit

Reply
Jeroen Blokhuis september 17, 2017 - 9:28 pm

Was een best stukje lezen maar dit is wel precies waar we het over hadden gisteren ja😬🙈

Reply
Alice de Graaf september 17, 2017 - 9:31 pm

Jup

Reply
Mirella de Leeuw september 17, 2017 - 9:17 pm

Carlijn, precies dít..

Reply
Jackie Middelkoop september 17, 2017 - 9:08 pm

Diann Flokstra iets met herkenning

Reply
Anouk Steemers september 17, 2017 - 8:58 pm

Denise!

Reply
Irene Vos september 17, 2017 - 8:57 pm

Gerrianne

Reply
Gerrianne Smit september 18, 2017 - 5:55 am

Amen!

Reply
Tim Kroese september 17, 2017 - 8:57 pm

Bas Kroese

Reply
Dit is Derks september 17, 2017 - 8:55 pm

<3

Reply
Maame K. Stephens september 18, 2017 - 10:45 am

Precies! Natuurlijk zullen er mensen zijn die het anders ervaren, wat te zien is in de comments🙄..

Reply
Maame K. Stephens september 18, 2017 - 10:45 am

Precies! Natuurlijk zullen er mensen zijn die het anders ervaren, wat te zien is in de comments🙄..

Reply
Dit is Derks september 18, 2017 - 11:00 am

Ja, helaas wel!

Reply
Dit is Derks september 18, 2017 - 11:00 am

Ja, helaas wel!

Reply
Laura Groeneveld september 17, 2017 - 8:54 pm

Nina Baars dit moeten we onthouden

Reply
Nina Baars september 18, 2017 - 1:13 pm

Jaa pfff echt he

Reply
Laura van Asseldonk september 17, 2017 - 8:51 pm

Daan Hamstra lees dit alsjeblieft even goed door. ❤️

Reply
Miranda Bruinsma september 17, 2017 - 8:51 pm

Janneke Draaistra 1 op de 4 studenten slikt ritalin zonder recept.. dit hie perfect west foar dien betoog.. maar wtf he

Reply
Janneke Draaistra september 17, 2017 - 8:52 pm

Wtf! 3 ut de klos dus haha. Wie echt goed west ja

Reply
Miranda Bruinsma september 17, 2017 - 8:53 pm

oh shit, inderdaad! 😧

Reply
Marit Marit september 17, 2017 - 8:51 pm

Nesrine IlanaFaye

Reply
Shirley van Dongen september 17, 2017 - 8:48 pm

Anouk van der Ende

Reply
Nadia Coenen september 17, 2017 - 8:48 pm

Amber Schoonderbeek Helemaal goed dit!

Reply
Amber Schoonderbeek september 17, 2017 - 8:56 pm

Zo mee eens!!

Reply
Laura Ploeger september 17, 2017 - 8:47 pm

Michelle Laurant Youri Schaap Haha zie zo slecht doe ik het niet! Minder school minder druk leuker leven

Reply
Michelle Laurant september 17, 2017 - 8:49 pm

Lol ik ga dat lange verhaal echt niet lezen😂😂😂 dan heb ik het pas druk 😜

Reply
Klariska ten Napel september 17, 2017 - 8:46 pm

Aline Tuls, Leonie Schenkel, Jarin van der Zande!

Reply
Kimberly Schünemann september 17, 2017 - 8:46 pm

Wederom een mooi (mag je dat hier zeggen?) stuk

Reply
Erika Papazoglou september 17, 2017 - 8:42 pm

Sanne Kortekaas Dieuwke van den Oudenrijn Vera Pissarenko Romy Wensveen Ashley Parren Shakira Van der Panne Sandra Ploeg Bianca Peters Lois van der Pas Dominique Claessens

Reply
Dominique Claessens september 18, 2017 - 6:52 am

Ik weet wat we donderdag gaan doen😂

Reply
Kelly Sutterland september 17, 2017 - 8:41 pm

Meara Leentvaar

Reply
Liselotte Klaassen september 17, 2017 - 8:40 pm

Annabel Groothuis

Reply
Evelien Meeuwes september 17, 2017 - 8:40 pm

Wesley

Reply
David De Jong september 17, 2017 - 8:40 pm

Tessa Gottemaker kijk meer feessie minder studeren. En omdat ik het een tof stuk vind!

Reply
Leonie Webbink september 17, 2017 - 8:38 pm

Maar je zusje is wel een toppertje!

Reply
Dit is Derks september 17, 2017 - 8:42 pm

Zeker weten! #levendoeje

Reply
Andrea Gerits september 17, 2017 - 8:36 pm

Daphne, wat hij zegt!

Reply
Martine Zeissink september 17, 2017 - 8:35 pm

Cynthia van Gils Kim Ariaans

Reply
Cynthia van Gils september 17, 2017 - 8:36 pm

❤️

Reply
Kim Ariaans september 17, 2017 - 8:38 pm

❤️😘

Reply
Martine Zeissink september 17, 2017 - 8:57 pm

Cynthia, jij reageerde wel verrekte snel. Heb je überhaupt wel gelezen 😜😂

Reply
Cynthia van Gils september 17, 2017 - 9:40 pm

Martine Zeissink hahaha jaa duh

Reply
Miriam Duijf september 17, 2017 - 8:32 pm

Nyls Iris

Reply
Nyls Emmink september 17, 2017 - 8:54 pm

Gewoon coke gebruiken net als ik en dan heb je nergens last van

Reply
Iris Waterman september 17, 2017 - 9:00 pm

Jij bent wel de minst representatieve student als het gaat om studiedruk Nyls Emmink

Reply
Rumeysa Alirkilicarslan september 17, 2017 - 8:31 pm

Hafza Azimi

Reply
Hafza Azimi september 17, 2017 - 8:31 pm

Aub wie gaat dit lezen

Reply
Rumeysa Alirkilicarslan september 17, 2017 - 8:32 pm

Doe wat nuttigs in je leven. Misschien leer je er wat van.

Reply
Hafza Azimi september 17, 2017 - 8:32 pm

Rumeysa Alirkilicarslan heb honger

Reply
Rumeysa Alirkilicarslan september 17, 2017 - 8:33 pm

Hafza Azimi ahahhaha😭😭

Reply
Hafza Azimi september 17, 2017 - 8:35 pm

Weet niet hoor waarvoor die like is gediend

Reply
Esther van den Broek september 17, 2017 - 8:29 pm

Belma Oyan ✌

Reply
Dorien Krale september 17, 2017 - 8:29 pm

Marianne Jongkind

Reply
Marianne Jongkind september 17, 2017 - 8:29 pm

Ik zat dit serieus net te lezen en wilde jou er in taggen… Dit stuk is zo waar!

Reply
Dorien Krale september 17, 2017 - 9:06 pm

Ja.. precies waar we het over hadden gister

Reply
Marleen van Munster september 17, 2017 - 8:27 pm

Joanne dit dus

Reply
Lisanne Hoogink september 17, 2017 - 8:27 pm

Ymkje Haverkamp Benthe Guezen goed stuk wel.

Reply
Benthe Guezen september 17, 2017 - 8:36 pm

Eens 👏🏼👏🏼👏🏼❤️

Reply
Ymkje Haverkamp september 17, 2017 - 8:43 pm

Studie, werk, vereniging, dansen & instagram check.. Waar gaat het mis? Oh ja. Slaap😂

Reply
Joyce van Eijndhoven september 17, 2017 - 8:25 pm

Oke…. dit is best wel schokkend Esmee van Dijk

Reply
Esmee van Dijk september 17, 2017 - 9:09 pm

Jezus zeg wat een cijfers allemaal….

Reply
Bo Grisel september 17, 2017 - 8:20 pm

Hij is weer goed Dennis.

Reply
Dennis Joosen september 17, 2017 - 8:23 pm

En het komt aardig dichtbij 🙊

Reply
Bo Grisel september 17, 2017 - 8:24 pm

Ja dat was mijn gedachte ook..

Reply
Bas Derks september 17, 2017 - 8:25 pm

Eigen ervaring in?

Reply
Dennis Joosen september 17, 2017 - 8:26 pm

Een beetje wel sinds het laatste semester voor de zomer

Reply
Bas Derks september 17, 2017 - 8:44 pm

Ah wat naar! Gaat beter nu?

Reply
Dennis Joosen september 17, 2017 - 8:47 pm

Ja, min of meer; momenteel op zoek naar een betere balans

Reply
Nina Sluis september 17, 2017 - 8:20 pm

Wat een top stuk! Ik slik geen Ritalin, maar ik ben wel diegene die paniekaanvallen krijgt bij de hoeveelheid leerwerk en diegene die maanden wacht voor er weer tijd is bij de studentpsycholoog. Dat moet toch anders

Reply
Bas Derks september 18, 2017 - 6:06 am

Amen! (sterkte <3)

Reply
Nina Sluis september 18, 2017 - 6:10 am

Komt goed! 💪 En even een complimentje naar jou. Je gedichten en stukjes zijn echt super goed!! 😊

Reply
Geanne Geurts september 17, 2017 - 8:20 pm

Ruben Christianne “Studie is geen zuurstof, niet de basis van je bestaan” Veel plezier deze week met leuke dingen doen naast studeren! 🙂

Reply
Ruben de Ruiter september 17, 2017 - 8:30 pm

Hahah zal me best doen!

Reply
Geanne Geurts september 17, 2017 - 10:12 pm

Rachel ! 😊

Reply
Rachel van Es september 18, 2017 - 10:34 am

Hahaha dit is wel echt mijn struggle, thanks man!

Reply
Rachel van Es september 18, 2017 - 10:34 am

Hahaha dit is wel echt mijn struggle, thanks man!

Reply
Sanne van Sijll september 17, 2017 - 8:19 pm

Floor Visser Eline van den Bergh Ellis Marskamp Laura de Wilde laten wij het ook gewoon leuk houden

Reply
Laura de Wilde september 17, 2017 - 8:23 pm

Ja ♥️

Reply
Inge Jansen september 17, 2017 - 8:18 pm

Iets met de spijker op de kop slaan

Reply
Kimberly Neven september 17, 2017 - 8:18 pm

Gerjanne Meijers lees dit ☝

Reply
Emma van Engelen september 17, 2017 - 8:17 pm

Tirtsa van Engelen Irene Boek Martijn Zeeman

Reply
Tirtsa van Engelen september 17, 2017 - 8:42 pm

Zo waar Emma van Engelen

Reply
Jordan Blok september 17, 2017 - 8:17 pm

Corina Blok

Reply
Josanne Rolleman september 17, 2017 - 8:13 pm

Jenieke Wessels hier sluit ik me dus helemaal bij aan, wat jij?

Reply
Jenieke Wessels september 17, 2017 - 8:28 pm

Reply
Jorien van Dijk - Ymker september 17, 2017 - 8:13 pm

Suzan, dus dit

Reply
Suzan van Veen september 18, 2017 - 5:54 am

Precies! Eigenlijk zijn we dus heel ‘gewoon’.

Reply
Samma van der Meer september 17, 2017 - 8:12 pm

Glenda Steendam nou ik ben overtuigd, ik stop wel weer

Reply
Glenda Steendam september 17, 2017 - 8:27 pm

Hahaha neeeee

Reply
Emily Stolker-Plug september 17, 2017 - 8:12 pm

Michèle ons leven zegmaar

Reply
Michèle van Rijswijk september 17, 2017 - 8:16 pm

Nou ook echt inderdaad

Reply
Patricia Bouman september 17, 2017 - 8:11 pm

Dit is echt bizar Kasandra Secreve

Reply
Kasandra Secreve september 17, 2017 - 9:03 pm

Woow idd, pittig😭

Reply
Heidi Schipper september 17, 2017 - 8:11 pm

Job Verwoert

Reply
Demery Noma september 17, 2017 - 8:10 pm

Devereaux Noma fijn geschreven en kon moeilijk mezelf taggen hahaha

Reply
Devereaux Noma september 18, 2017 - 8:05 am

Wauw sterk stuk. levensschool it is! 🙂

Reply
Nadia Clement september 17, 2017 - 8:09 pm

Rob van Goeverden

Reply
Sophie Ketels september 17, 2017 - 8:09 pm

Shirley van Dongen minder school, meer plezier. Zie je mijn probeersel is zo slecht nog niet. Nu moet het nog iets meer gaan vlotten.

Reply
Danique Piet september 17, 2017 - 8:06 pm

Sarah Van Vliet Floris Koelink

Reply
Floris Koelink september 17, 2017 - 8:30 pm

Alles draait toch om evenwicht ook bij studie/werk/vrienden/reizen etc. . Maar ja wacht maar tot je werkt want “Nee joh studenten hebben geen zwaar leven”, ik heb alleen een zwaar leven door jullie Piet en Van Vliet😝😘😘

Reply
Danique Piet september 17, 2017 - 8:32 pm

Floris Koelink moet je nagaan hoe zwaar wij t met jou hebben..

Reply
Floris Koelink september 17, 2017 - 8:33 pm

Danique Piet onbedenkelijk zwaar maar ja, onkruid gaat waar her niet gaan kan😇😇😜

Reply
Danique Piet september 17, 2017 - 8:34 pm

Floris Koelink helaas vergaat t ook niet.. 😘

Reply
Floris Koelink september 17, 2017 - 8:35 pm

Danique Piet alleen maar liefde, maar wat dood is zal nooit sterven😂😂

Reply
Sanne-Lies de Wolff september 17, 2017 - 8:06 pm

Cb de Wolff

Reply
Sanne-Lies de Wolff september 17, 2017 - 8:06 pm

Esmé van Hes

Reply
Esmé van Hes september 17, 2017 - 8:10 pm

Heeel goed artikel

Reply
Silke Sassen september 17, 2017 - 8:05 pm

Daphne Broer

Reply
Daphne Broer september 17, 2017 - 8:06 pm

Ja, las het net..

Reply
Lotte Bouwmeester september 17, 2017 - 8:05 pm

Frank Laan

Reply
Frank Laan september 18, 2017 - 3:18 pm

Eens

Reply
Frank Laan september 18, 2017 - 3:18 pm

Eens

Reply
Aniek Ronner september 17, 2017 - 8:03 pm

Eline we moeten iets meer aan onszelf denken

Reply
Eline Barneveld september 17, 2017 - 8:06 pm

Goed idee

Reply
Sander Bokkers september 17, 2017 - 8:02 pm

Dennis

Reply
Stacey Holla september 17, 2017 - 8:01 pm

Paul Holla kiek eens wat een goed stuk

Reply
Groendk Jolinde september 17, 2017 - 8:00 pm

Fabriëne Blenman

Reply
Fabriëne Blenman september 17, 2017 - 8:04 pm

Oeps. Ik herken mezelf er heel erg in🙊

Reply
Eline Schuurmans september 17, 2017 - 7:58 pm

Wilde ik even delen Margriet, Eline <3

Reply
Eline Eertink september 18, 2017 - 4:15 am

Wow, en dat is “nog maar” de helft van onze verhalen.. Heftig om te lezen.. Love you two!❤

Reply
Margriet Van Schie september 18, 2017 - 9:54 am

wowie, zo waar maar tegelijkertijd ongelofelijk.. We zijn in iedergeval niet gek <3

Reply
Else Kleiterp september 17, 2017 - 7:56 pm

Frederiek Veenenbos

Reply

Laat een comment achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt koeken. Is dat goed? Ja hoor Meer lezen

Privacy & Cookies Policy